Page 47 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 47

4.1.  Şikâyet Başvuru Usulü


            İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve   ta (iletisim@ombudsman.gov.tr), faks
            davranışı sonucu hak ve özgürlükleri       veya elektronik başvuru sistemi yoluyla
            veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve    ulaştırılabilmektedir.  Ancak,  faks  veya
            tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda         elektronik posta yoluyla yapılan baş-
            bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm    vurulara ait dilekçe asıllarının 15 gün
            bireyler yanında; şirketler, sivil toplum   içerisinde Kurumumuza gönderilmesi
            kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendika-       gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet
            lar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sa-  başvurusu geçersiz sayılmaktadır.
            hiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet
            (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı   “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
            ülke vatandaşları da şikâyetlerini iletebil-  Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
            mektedirler.                               Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan
                                                       “Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru
            Şikâyet başvurusunun insan hakları, te-    Formu” veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet
            mel hak ve özgürlükler, kadın hakları,     Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle
            çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren       de Kurumumuza başvurulabilmektedir.
            genel konulara yönelik olması halinde,     Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi
            doğrudan hak ve özgürlüğü veya men-        ve belgelerin sunulması koşuluyla form
            faati ihlal edilme şartı aranmaksızın      kullanılmadan da şikâyet başvurusu
            tüm gerçek ve tüzel kişiler de başvuru-    yapılabilmektedir. Diğer taraftan, haklı
            da bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu    bir nedenin bulunması halinde başvu-
            konularda, bireyler yanında dernekler      ru yapılan yerde formun doldurulması-
            ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları   na yardımcı olunmak suretiyle sözlü
            da idarenin denetimi mekanizmasında        şikâyette bulunulabilmektedir.
            aktif rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet   Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde
            başvurusu kanuni temsilci veya vekil       kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet
            tarafından da yapılabilmektedir.           başvurusu yapılabilmektedir. Ancak,
                                                       burada  valilik  ya da  kaymakamlığın
            Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya         şikâyet başvurusuna ilişkin herhangi bir
            açılan bürolara; elden, posta, e-pos-      inceleme gerçekleştirmediklerinin altını



                                                   47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52