Page 47 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 47
4.1. Şikâyet Başvuru Usulü
İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve ta (iletisim@ombudsman.gov.tr), faks
davranışı sonucu hak ve özgürlükleri veya elektronik başvuru sistemi yoluyla
veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve ulaştırılabilmektedir. Ancak, faks veya
tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda elektronik posta yoluyla yapılan baş-
bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm vurulara ait dilekçe asıllarının 15 gün
bireyler yanında; şirketler, sivil toplum içerisinde Kurumumuza gönderilmesi
kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendika- gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet
lar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sa- başvurusu geçersiz sayılmaktadır.
hiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet
(karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
ülke vatandaşları da şikâyetlerini iletebil- Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
mektedirler. Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan
“Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru
Şikâyet başvurusunun insan hakları, te- Formu” veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet
mel hak ve özgürlükler, kadın hakları, Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle
çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren de Kurumumuza başvurulabilmektedir.
genel konulara yönelik olması halinde, Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi
doğrudan hak ve özgürlüğü veya men- ve belgelerin sunulması koşuluyla form
faati ihlal edilme şartı aranmaksızın kullanılmadan da şikâyet başvurusu
tüm gerçek ve tüzel kişiler de başvuru- yapılabilmektedir. Diğer taraftan, haklı
da bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu bir nedenin bulunması halinde başvu-
konularda, bireyler yanında dernekler ru yapılan yerde formun doldurulması-
ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları na yardımcı olunmak suretiyle sözlü
da idarenin denetimi mekanizmasında şikâyette bulunulabilmektedir.
aktif rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde
başvurusu kanuni temsilci veya vekil kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet
tarafından da yapılabilmektedir. başvurusu yapılabilmektedir. Ancak,
burada valilik ya da kaymakamlığın
Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya şikâyet başvurusuna ilişkin herhangi bir
açılan bürolara; elden, posta, e-pos- inceleme gerçekleştirmediklerinin altını
47