Page 171 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 171

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   alt düzenlemelerle geri alınması sonucunu doğurur ki bu durum hukukun
                   genel ilkelerine aykırıdır.

                   Kabul  edilmektedir  ki  maddi  hukuk;  her  zaman,  hayatın  değişen  sosyal
                   akışı içindeki tüm olayları ve ayrıntıları kurallaştırma gücüne sahip değil-
                   dir. Somut dosya özelinde, Hacettepe Üniversitesi Ön lisans, Lisans Eği-
                   tim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin zaman içinde birçok kez değişikliğe
                   uğradığı göz önünde bulundurulduğunda, geçmişte üniversite okuyan kişi
                   sayısı da göz önünde tutularak bir değerlendirme yapılabilirken, kanunun
                   açıkça düzenlemediği bir alanı, bilgiye erişim olanaklarının arttığı ve yük-
                   seköğrenime çeşitli sınavlarla devam hakkının verildiği ve bu hakkın her
                   üniversitenin senatosunca belirlenen şartlar dâhilinde gerçekleştirilmesine
                   olanak veren yükseköğrenim mevzuatının varlığı değerlendirilmeksizin sı-
                   nırlandırılmasının da hukuka aykırı olduğu kanaatine varılmıştır.

                   5434 sayılı Kanunun 74 üncü maddesi hükmünün yükseköğrenim yapan
                   yetim erkek çocuklara 25 yaşına kadar yetim aylığı bağlamasının nedeninin,
                   yasa koyucunun yükseköğrenim görmeyi teşvik etmek ve aldığı bu önlemle
                   yükseköğrenim görmeyi özendirmek olduğu açık iken, mevcut yükseköğ-
                   renim mevzuatı dikkate alındığında şikâyetçinin “ikinci bir yükseköğrenim”
                   yapmadığı, “bir üst düzeyde öğrenim” yaptığı ve bu yükseköğrenimine de
                   ilgili üniversitenin belirlediği kurallar çerçevesinde devam ettiği anlaşıldı-
                   ğından; dikey geçiş sınavı ile yükseköğrenimine devam eden yetim erkek
                   çocuklarına aylık bağlanması için İdarenin aldığı Yönetim Kurulu kararı
                   doğrultusunda üçüncü sınıfa gelme ya da doğrudan üçüncü sınıfa kaydolma
       170         şartını aramasının hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı tespit edilmiştir.
                   İdarenin bu yanlış uygulamadan yeni bir karar almak suretiyle her zaman
                   dönebileceği hususunda da kuşku bulunmamaktadır.
                   Sayılan tüm bu gerekçelerle, SGK Yönetim Kurulunun 09/01/2014 tarih
                   ve 2014/1 sayılı kararıyla oluşturduğu uygulamaya son verilmesi, şikâyetçi-
                   nin yetim aylığının kesilmesine yönelik işlemin geri alınması ve şikâyetçiye
                   makul bir süre içinde yeniden yetim aylığı bağlanması için yeni bir işlem
                   tesis edilmesi hususlarında SGK Başkanlığına tavsiyede bulunulmuştur. 36

                   İdare Tavsiye Kararına uyduğunu 14/10/2015 tarihli cevap yazısında be-
                   lirterek;  SGK Yönetim  Kurulunun  03/09/2015  tarihli  ve  2015/37  sayılı


                   36
                     2015/1065 şikâyet numaralı başvuru için verilen 03/07/2015 tarihli Tavsiye Kararı.



                   YILLIK RAPOR 2015
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176