Page 170 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 170

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    ayrım olmaksızın 4/1a ve 4/1b bentleri kapsamında sigortalı sayılanların
                    erkek  yetimleri  ile  ilk  defa  5510  sayılı  Kanunun  yürürlüğe  girmesinden
                    sonra 4/1c bendine tabi olan sigortalıların erkek yetimlerinin yükseköğre-
                    nim gördükleri takdirde 25 yaşına kadar yetim aylığı almaya devam edebi-
                    lecekleri, “ikinci bir yükseköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı sebep
                    olarak sayılmadığı anlaşılmaktadır.

                    Dolayısıyla hâlihazırda 5434 sayılı Kanunun ilgili maddesinde zaten ikinci
                    bir yükseköğrenim yapılması hali, (506 ve 1479 sayılı Kanunlardan farklı
                    olarak) sınırlandırıcı bir sebep olarak sayılmış iken bunun üzerine bir de
                    anılan  yönetim  kurulu  kararı  ile  ilave  sınırlandırıcı  nedenler  getirilmesi,
                    sosyal güvenliğe ilişkin bir hakkın kullanılmasına bir engel oluşturmaktadır.
                    İdarenin bu uygulaması Anayasamızın 10 uncu maddesinde yer alan eşitlik
                    ilkesine de aykırılık teşkil etmektedir. Zira Anayasa Mahkemesi kararla-
                    rında da; aynı durumda olanlar için ayrı bir düzenlemenin yapılmasının
                    eşitliğe aykırılık oluşturacağı hususu açıklanmıştır.

                    Yukarıda yer verilen Anayasa hükmü çerçevesinde, maddî olanakları ol-
                    mayan başarılı öğrencilerin yükseköğrenimden yararlanmalarının Devletçe
                    sağlanması, Devlete bir ödev olarak verilmiştir. Bununla birlikte, öğrenci-
                    lerin yükseköğrenim yapmalarına engel olmamak ya da onu kısıtlamamak
                    gibi ödevlerin de Devlete yüklendiğinin kabulü karşısında 5434 sayılı Ka-
                    nunun ilgili hükmünü, yetim erkek çocukların yükseköğrenimlerini belli ve
                    makul koşullar içinde sağlamasını öngören ve bu suretle Anayasanın ilgili
                    maddesi ile Devlete verilen ödevin yerine getirilmesini amaçlayan bir dü-
                    zenleme olarak kabul etmek zorunluğu vardır.
                                                                                                 169
                    Anayasamızın 65 inci maddesi gereği olarak; Devlet, sosyal ve ekonomik
                    alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin amaçlarına uy-
                    gun öncelikleri gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
                    getirmektedir. Bu nedenle Anayasamızda temel haklar kategorisinde yer
                    alan sosyal güvenlik hakkının en önemli sonuçlarından olan gelir ve aylığa
                    hak kazanma olgusu, bir takım esaslara dayandırılmakta ve ilgili mevzuat
                    dâhilinde gerekli işlemler yürütülmektedir. Bu kapsamda 5434 sayılı Ka-
                    nun ile verilen bir sosyal güvenlik hakkının kullanımı konusunda kısıtla-
                    ma getirilmesi, Anayasamızın 13 üncü maddesi gereği ancak bu hususun
                    yine kanun ile düzenlenmesine bağlıdır. Kanunun açıkça düzenlemediği
                    bir alanda, yönetim kurulu kararları ile hakkın kullanımını sınırlandıracak
                    mahiyette ilave koşullar aranması, üst hukuk normları ile tanınan hakların





                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175