Page 169 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 169
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yetçinin hâlihazırda İngilizce hazırlık sınıfına devam ettiği ve dikey geçiş
sınavı ile gelen öğrencilerin eğitimlerine, hazırlık sınıflarının ardından ara
sınıf olmaksızın birinci sınıftan başlatıldıkları anlaşılmaktadır. 5434 sayılı
Kanunun 74 üncü maddesinden hareketle idarenin 1984, 1996, 2006 ve
2014 yıllarında aldığı Yönetim Kurulu kararları uyarınca şikâyetçinin ye-
tim aylığının kesildiği tespit edilmiştir. İdarenin sırasıyla tarihleri belirti-
len kararlarının tamamında, dikey geçiş yapmak suretiyle fakülteye kayıt
yaptıranların yetim aylıklarının üçüncü sınıftan itibaren ödenmesi gerektiği
belirtilmiş ve uygulama da bu şekilde yürütülmüştür.
Hacettepe Üniversitesi Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönet-
meliği hükümlerinde 2011 yılında yapılan son değişiklikle, “lisans öğre-
nimine hazırlık programının ardından üçüncü sınıfa kaydedilme” ibarele-
ri Yönetmelikten çıkartılarak lisans öğrenimine başlama hakkı elde eden
öğrencilere üniversitelerince ön lisans eğitimi sırasında almış oldukları
derslerden eş değer kabul edilenlere muafiyet verileceği ve kredileri dikkate
alınarak, programdan alması gereken derslerin belirleneceği, öğrencinin al-
ması gereken derslere göre programa kaydı yapılarak, eğitime devam hakkı
verileceği şeklinde bir uygulamaya geçilmiştir. Ancak Sosyal Güvenlik
Kurumu Yönetim Kurulunca lisans öğrenimine hazırlık programının ar-
dından üçüncü sınıfa kaydedilme uygulamasının kaldırıldığı gözetilmek-
sizin 2014 tarihli kararında da aynı uygulamaya devam edilmiştir.
Yabancı dil hazırlık sınıflarına kayıt yaptırmaksızın doğrudan lisans eği-
timine başlamak, öğrencilerin tercihine bırakılmış bir durum olmayıp ya-
bancı dil hazırlık sınıfının başarıyla tamamlanmasının ardından doğrudan
168
üçüncü sınıftan başlatılma gibi bir zorunluluk da bulunmamakta, bu sü-
reç ilgili yükseköğretim kurumları senatoları tarafından belirlenen esaslar
dâhilinde yürütülmektedir. Ayrıca Danıştay kararlarında da, dikey geçişle
geçilen lisans eğitiminin ikinci bir yükseköğrenimde geçen süreler gibi de-
ğerlendirilemeyeceği, bir üst düzeyde öğrenime devam olarak değerlendiri-
leceği hususları açıklığa kavuşturulmuştur.
5510 sayılı Kanun öncesi dönemde şikâyete konu olan husus, SSK ve Bağ-
Kur kapsamındaki erkek yetimler için değerlendirildiğinde ise, 506 ve 1479
sayılı Kanunlar çerçevesinde erkek yetimlere yükseköğrenim görmeleri
halinde 25 yaşını doldurana kadar yetim aylığı ödenmeye devam edildiği
“ikinci bir yükseköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı bir sebep olarak
sayılmadığı görülmektedir. Yine 5510 sayılı Kanun ile birlikte herhangi bir
YILLIK RAPOR 2015