Page 124 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 124

izah eder. Bazen ilgili rapor Meclise gitmeden önce ilgili bakanlıktan veya kurumdan
            söz konusu icraatın veya eylemin, işlemin düzeltildiğine dair yazı alıyoruz; bu neden-
            le, Meclise gittiğimizde tekrar o raporu görüşmemize gerek yoktur. Yani, çok detaylı
            okunuyor ve nasıl düzeltildiğine dair gerekli izahatlar verildikten sonra o rapor orada
            sonlandırılıyor. Diğer ihtilaflı olan konular veya ilgili bakanlığın, kurumun düzelte-
            meyeceği konular -örneğin bir yasal değişiklik isteyebilir- veyahut da uygulamalarda
            zaman alacak veya Meclis Genel Kurulunun tartışması gereken konular da, raporlar
            da direkt Genel Kurula havale ediliyor. Burada da özellikle kamuyu ilgilendiren ve
            önem taşıyan konuların tüm Meclis tarafından ele alınıp konuşulması ve bir sonuca
            varılması noktasındadır o aşamada. Bazı hâllerde, tabii, ne yapılacağı, nasıl düzenle-
            neceği, örneğin yeni bir yasal değişiklik olması gerekir mi, gerekmez mi o noktaları
            tartışılıyor ve gereken neyse o aşamada bazen yapılıyor, bazen daha ileriki bir tarihe
            de ertelenebiliyor. Raporlar bu şekilde ilerliyor.
               Tabii, başvuru sayısı göreve başladığım tarihten itibaren çok çok artmıştır. Per-
            sonel sıkıntılarımız maalesef vardır, olmaya da devam edecek gibi görülüyor bir süre
            için. Önemli olan, idarenin… Yine, Ombudsman Dairesi altı aylık raporlar tanzim eder;
            bu raporda da özellikle dikkat ettiğimiz ve kaleme aldığımız konulardan biri, soruş-
            turma aşamasında kaç hatalı idari eylem veya işlemin düzeltildiğidir ve bu husus
            da önemlidir çünkü soruşturma aslında tamamlanmadan idare hatasını fark edip bir
            geri adım atmış oluyor ve o hatayı düzeltiyor. O da yüzde 25-30’dur; soruşturmaların
            toplam yüzde 30 civarı o aşamada düzeltilebiliyor. Yine, tabii ki idarenin her yaptığı
            işlem hatalı değildir; vatandaş şikâyet etse de, yasal mevzuata baktığımızda bazen
            idarenin hatalı işlem veya eylemi olmadığını da görüyoruz. 100 başvurunun 22 ta-
            nesinde -son rapora göre konuşuyorum- idarenin bir hatası olmadığı ve yaptıkları
            eylem ve işlemlerin yasal mevzuata uygun olduğu tespit edilmiştir. Amacımız aslında
            başvuru sayısını çoğaltmak değil, şikâyet başvurusu yapıldığı anda idarenin o hatayı
            düzeltebilmesi bizim için önem taşımaktadır ve iyi yönetişim ilkelerinin yerleşmesi.
            Tabii ki zaman zaman idareyle aynı görüşü paylaşmıyoruz maalesef ve bu da her daim
            bizi mutlu etmiyor ama birlikte çalışıyoruz ve yaptığımız soruşturmalar neticesinde
            hatanın veya problemin nereden kaynaklandığını bulmaya çalışıyoruz. Bazen bakıyor-
            sunuz, işte, “Geçmişte uygulama buydu.” diye bir izahat verebiliyor idare fakat bizim
            için önemli olan uygulamanın o olduğu değil, yasal mevzuata uygun olup olmadığıdır.
            Sürem var mı?

                   BAŞKAN

               – Süreniz geçti ama bir konuk, bir şeref misafiri olarak size ilave süre veriyorum.




        122   14 ŞUB A T 2019
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129