Page 132 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 132
adına da konuşmuyorum ayrıca da onu söyleyeyim. Ama bir temsil imkânının olması
daha yararlı olur idi, bu birincisi.
İkincisi: Gelelim, kurumla ilgili olarak başvuru usulü ve engellerine… şimdi, “hak
arama hürriyeti” diyoruz. Saygıdeğer Başkanım çok güzel ifade ettiler. Ombudsman,
evet, hak arama kültürünü biraz geliştirir ama inanın, bazı hallerde üst düzeyde eği-
tim alanlarımızın bile nereye, nasıl başvuracaklarını bilemedikleri bir toplum yapısı-
na sahibiz. Alt silsileden başlayacağı yerde gidip en tepesinde başlayarak şikayetin
dile getirilmesi kurumlarımızın gereksiz yere meşgul olmasına sebep olmaktadır. Bu
konuda özellikle hukuk mesleğinin önemli bir işlev üstlenebileceğini düşünüyorum.
Barolarımızla başlamak gerekiyor. Hatta ondan önce içinde Hukuk Fakültesi barındı-
ran üniversitelerimizde hak arama kültürü ve özellikle Kamu Denetçiliğinin işlevlerini
anlatmak gerekiyor. Kurum’un toplumda tanınabilirliğini arttırmak maksadıyla sendi-
kalar ve sivil toplum kuruluşları ile yakın temas kurularak hizmet içi şeklinde eğitim-
ler verilebilir, tanıtım toplantıları düzenlenebilir. Ancak burada teknik gereklerin iyi
açıklanması gerekiyor. Hak aramak günümüzde neredeyse özel bir uğraş alanı ve bazı
teknik bilgileri gerektiriyor. Rastgele bir dilekçe ile aklına esen her konuda ypılacak bir
şikayet Kurumu çalışamaz hale getirebilir.
Üçüncü eleştirim ya da üçüncü görüşüm: Yetki ve görev çakışması ya da çatışması.
Şimdi, bizde Kişisel Verileri Koruma Kurulu, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu,
Türkiye Büyük Millet Meclisi Dilekçe Komisyonumuz var, Devlet Denetleme Kurulumuz
var -ki Devlet Denetleme Kurulumuz, şu anda, mevcut Anayasa’mızla birlikte artık bi-
rinci derecede, en üst bir teftiş organı hâline geldi- sonra Başbakanlık ya da şimdi
Bakanlığımızın uhdesinde olan Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulumuz var, Kamu Gö-
revlileri Etik Kurulumuz var, Kolluk Gözetim Komisyonumuz var. Bunların yasal görev ve
yetkilerine bakıldığında, Kamu Denetçiliği Kurumumuzla görev çakışması içerisinde
olabilecekleri izlenimi doğuyor. İnsan hakları ile ya da ayrımcılıkla ilgili bir tutum ya
da davranış için kişi nereye müracaat edecek? Ombudsmana mı yoksa İnsan Hakları
ve Eşitlik Kurumu’na mı? Kişsel verileri hukuk dışı yolla deşifre edilmiş bir kimse ne-
rede hak arayacak? Aynı anda Ombudsmana ve KVKK’na müracaat ederse ne olacak?
Birbirinden habersiz iki farklı karar çıkarsa ne olacak? Bu ve buna benzer ihtimalleri
bertaraf etmek için, bir kere, görev sınırlarının net olarak belirlenmesi ve mükerrer
müracaatlara izin verilmemesi gerekir.
BAŞKAN
- Bunların görev çatışması…
130 14 ŞUB A T 2019