Page 197 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 197

ESKİ KAMU DENETÇİSİ
                   ABDULLAH CENGİZ MAKAS
               - Öyle zaten.

                    BAŞKAN

               - Şimdi de zaten öyledir, tahmin ediyorum. Ama demek ki bunu bizim biraz daha
            göstermemiz, bilinir hâle getirmemiz gerekiyor. “Bütün kararlarını yayınlamalıdır, ka-
            muoyunun denetimine açmalıdır.” diye pek çok arkadaşımız ifade etti. Yani, kişisel
            verilerden arındırmak suretiyle bunu yapmak mümkündür. Zaten Yargıtay ve Danıştay
            da, benim bildiğim kadarıyla, son noktada buraya geldiler; onlar da kişisel verilerden
            arındırarak kararları yayınlıyorlar. Bu, neyi sağlayacaktır? Bir yandan kamu başdenet-
            çiliğinin halk tarafından denetimini sağlayacaktır: “Bunlar işini doğru yapıyor mu…”
            Diyelim ki siz karar verdiniz; yanlış olabilir, kararı alan da memnun olabilir ama bunu
            ilgililer, uzmanlar kararlar üzerinden takip ettiği takdirde, o zaman Kamu Başdenet-
            çimize ve denetçilerimize, uzmanlarımıza işlerini daha iyi yapmaları bakımından da
            bu denetimin çok büyük bir fayda sağlayacağı anlaşılıyor. Onun için de bu hususu
            hızlandırmakta, bence bütün kararları yayınlamakta fayda var çünkü bizim idaremizin
            bütün iş ve işlemleri zaten yargı denetimine tabii, aleni; yani, devletin işleri de aleni.
            Devlet gizli iş yapmıyor. Dolayısıyla, aleni olan bu işlerin sonuçlarına dair bir değerlen-
            dirme yapılıyorsa bunun da aleni olmasında büyük faydalar olduğunu görüyorum yani
            ben de inanıyorum ona. Tabii, yasal değişikliklerin öncelikli görüşülmesine ilişkin İç
            Tüzük’e bir hüküm konabilir mi? Konabilir ama bu konu Meclise gelirse zaten öncelikle
            görüşülür çünkü Kamu Başdenetçiliği Meclise bağlı çalışan, Meclise karşı sorumlu
            olan bir kurum. Oradan bir yasal değişiklik geldiğinde elbette ki ilgili komisyonlar
            öncelikle bunu alır. Ya, bunu bir kanuna yazma ihtiyacını dile getirdi arkadaşlar; yazsa
            da böyle olur, yazmasa da olur ama İç Tüzük’e böyle bir hüküm konulması işe verilen
            önemi gösterme bakımından faydalı olabilir, ben de aynı şeydeyim.

               Resen harekete geçme konusunda bir arkadaşımız karşı görüş ifade etti ama he-
            men hemen diğer arkadaşlarımız resen harekete geçme konusunu ifade ettiler. Ama
            Abdullah Bey de zaten var diye “Buna ihtiyaç yok; var zaten, resen harekete geçebili-
            yoruz.” dedi. Ama belli ki resen harekete geçme konusu üzerinde herkeste bir muta-
            bakat oluşuyor; bunun üzerinde, elbette, durmakta fayda olduğu kanaatini ifade etti
            bütün arkadaşlarım. Tabii, bazı konulara da dikkat etmek gerekiyor. Bir defa, Kamu
            Başdenetçiliği yargının alternatifi olarak görülmemelidir çünkü yargının alternatifi
            yok, yargının alternatifi değil bu. Yani, bunun üzerinde bence de hepimizin beraber
            durması lazım. Burada benim, tabii, biraz farklı bir görüşüm var. Şükrü Hocam söy-



                                                                   14 ŞUB A T 2019  195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202