Page 249 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 249

Her kamu kurumu için önerdiğim arabulucu statüsünde görev yapacak “yerinden
            yönetim ombudsmanında” deneyimli, kamuda bürokratik, idari, hukuki tecrübe ve bi-
            rikimi olanlar ya da avukatlardan, sorunları somut olarak görüp pratik çözüm üretme
            kapasitesi olan, sözleşmeli statüde görevliler istihdam edilebileceği gibi, ülke çapın-
            da tüm kamu kurum ve kuruluşlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamın-
            da avukatlık hizmetleri sınıfında istihdam edilen 5000 civarında kamu avukatlarından
            da bir ön eğitim verilerek yararlanmak mümkündür. Ayrıca yasal düzenlemelerle kamu
            avukatlarından sadece sorunlar ortaya çıkıp dava sürecine geldiğinde değil, işlem
            ve hizmetlerin tesis aşamasında da, uyulması zorunlu olmasa da alınması zorunlu
            hukuki mütalaa, danışmanlık ve rehberlik kapsamında yararlanabilmenin yolunun
            açılması, idarenin yanlış ve eksikliklerinin dolayısıyla vatandaşların zarar ve mağdu-
            riyetlerinin azalmasında çok önemli rol oynayacaktır. Burada değindiğim “rehberlik”,
            “danışmanlık” işlevi şu an görev başında olan Kamu Denetçiliği Kurumu için de önce-
            likle ve özellikle düşünülmelidir.

               Ülkemizde Kamu Denetçiliği Kurumu’na yapılan şikayetlerin geçen yıl 17.000’ne çık-
            ması takdire şayan bir başarı olmakla birlikte, bardağın yarısından fazlasının boş oldu-
            ğunu, bunun aslında olması gerekenin çok altında olduğunun da altını çizmek istiyo-
            rum. Kamu Denetçiliği Kurumu’na yapılan başvuru sayısının Türkiye’de 17.000 civarında
            olduğu dönemde, Ombudsmanlara yapılan başvuru  17 milyon nüfuslu Hollanda’da
            30.000, 65 milyon nüfusu olan Fransa’da 93.000 civarında olduğunu da hatırlatmak
            isterim. Dolayısıyla Kurumun etkinliğinin artması, tavsiye niteliğinde olan kararlarına
            uyma oranının %65’lerden daha yüksek oranlara çıkarılması için neler yapılması gerek-
            tiği üzerinde düşünmek, analiz yapmak ve önerilerde bulunmak gerekiyor.

               Binaenaleyh, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun etkinliği  öncelikle Kurum’un kamu-
            oyunda işlevinin, bilinirliği ve tanınırlığının artmasıyla başlayacaktır. Sadece toplu-
            mun genelinde değil üniversite öğrencileri arasında bile CİMER ile karşılaştırıldığında
            Kurum’un bilinirliği ve işlevselliği çok sınırlıdır. Üniversitelerimizde Kamu Denetçiliği
            Kurumu topluluklar kuruluyor olması kamuoyunda tanınması açısından çok isabetli
            olmakla birlikte basında, sosyal medyada, ilköğretim ve liselerde, belediyelerin ve
            sivil toplum kuruluşlarının etkinliklerinde daha fazla yer alıp, idarenin haksızlık ve ha-
            taları karşısında vatandaşın haklarını yargısal süreçlere oranla daha kolay, basit, hızlı
            ve “ücretsiz” olarak koruyan ve savunan “halkın avukatı” boyutu bilinir kılınmalıdır.

               6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nda bulunan, Kuruma yapılacak şi-
            kayetleri zorlaştıran, en azından yavaşlatan, başvuru öncesi başta 2577 sayılı İdari
            Yargılama usulü Kanunu ve diğer özel kanunlarda yer alan “idari başvuru yollarının
            tüketilmesi” şartına ilişkin hüküm muhakkak kaldırılmalıdır. Bunun yerine 6328 sayılı



                                                                   14 ŞUB A T 2019  247
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254