Page 244 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 244

NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ
                   DOÇ. DR. CENAY BABAOĞLU
               – Oran olarak gerçekten iyi. Avrupa Birliği ortalaması yüzde 80 olarak ifade edildi
            ama yüzde 70 ciddi bir rakam. Başvuru sayısı da aynı dönemde 3 kat kadar artmış.

               Bu, kurumun gücüne; bir şekilde hizmet kalitesi ve adalet açısından işlevinin arttı-
            ğına işaret ediyor ama diğer taraftan, tersten baktığımız zaman da -yine hocamız ifa-
            de etmişti, Kudret Hocam herhâlde ifade etmişti- bu oranların artması da bazı sorun
            alanlarının da arttığına işaret edebilir belki, ona da dikkat etmek lazım.

               Diğer taraftan bakarsak da kurumun etkinliğinin artmasında kurum ve başdenetçi-
            nin şahsının etkinliğinin ağırlığı nedir, bunu sorgulamak lazım. Yani, kurumun tanınır-
            lığı ciddi anlamda arttığı için mi, yoksa başdenetçinin -güçlü bir şahıs kendisi- etkisiy-
            le birlikte mi acaba bu oranlarda bir artış yaşanıyor? Özellikle genç kurumlarda bunu
            görebiliyoruz yani altı yıllık bir kurum, şahsa bağlı bir güç dengesi olabiliyor kurumlar-
            da. Şimdi, bu durumda da kurumun geleceği açısından bence en önemli sorunlarından
            bir tanesi kurumsallaşma meselesi olacaktır. Yani kurumun kamu yönetimi açısından
            ciddi anlamda yerleşik hâle getirilmesidir.

               Şimdi  “kurumsallaşma” bizim,  kamu yönetimcilerin  –bendenizin  çalışma alanı
            kamu yönetimi- sıklıkla  ifade ettiğimiz sihirli kelimelerimizden bir tanesi. Peki bu
            kelime aslında neye tekabül ediyor?
               Şimdi, bunun bir iç boyutu var tabii, yine kurum bunun farkında. Bayram Hoca
            da bahsetti, personel yapısının güçlendirilmesi, lojistik sorunların çözülmesi, teknik
            süreçlerin hızlandırılması gibi. Bunlar, kurumun içerisinde yapabileceği işler ki zaten
            bunlar yapılıyor. Faaliyet raporlarında görebiliyoruz.

               Bir de diğer taraftan kurumun değiştiremeyeceği meseleler, bir alan var bu tavsiye
            kararlarına uyum oranlarını artırmada: Kurumlar açısından kararları daha bağlayıcı
            hâle getirmek. Neler yapılabilir bu konuda, ona bakmak lazım.

               Şimdi, bu ifşa mekanizması var kurumlar açısından, tavsiye kararlarına uymayanlar
            ifşa ediliyor. Diğer taraftan, belki bir öneri olarak, yöneticilerin de teşhir edilmesi sağ-
            lanabilir, hatta bu kararlara uyulmadığı takdirde yöneticilere eksi puan verilmesi gibi
            bir sistem yani bir cezai yönlendirme sistemi geliştirilebilir. Devlet Personel Başkan-
            lığı kaldırılacak veya -bilmiyoruz belki de yeni bir değişiklik olacak- ama belki bunun
            takibi oradan sağlanabilir yani bu cezai yaptırımlar ile onların hanelerine işleyecek
            ceza puanlarıyla birlikte belki yükselmelerde bu cezalar, puanlar değerlendirilebilir.




        242   14 ŞUB A T 2019
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249