Page 57 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 57

toplantılar, bunun sonucunda yayınlanacak şeyler ilgi duyanlar bakımından yeni bir
            sayfa açmış olacak, kurumun tanıtılmasına katkı sağlayacaktır. Böylece de vatandaş
            yargıya gitmeden yargı dışında bu yolla belki de birçok sorunu çözecek. Bu, bu açıdan
            önemli, masrafsız bir yol. Zaten özelliklerinden bir tanesi budur.
               İkincisi: Bizim toplumumuzda devlet ile millet arasında her zaman bir makas ol-
            muştur, zaman zaman bu makas çok açıktır. Hem biz dualarımızda “Allah, devlete, mil-
            lete zeval vermesin.” deriz ama arkasından da “Allah, devlete işinizi de düşürmesin.”
            deriz. Yani biz sayfanın iki tarafını birlikte okumazsak olup biteni anlamamız mümkün
            değil. Dolayısıyla devlet ile millet arasında zamana göre, şartlara göre bu makas belli
            ölçüde kapanır, belli ölçüde azalır. Dolayısıyla bu kurum devlet ile milletin kaynaşması
            açısından da önemli bir imkân olarak gözüküyor gereğini yapabilirsek ve idare de ku-
            rumun tavsiyelerine uyması kaydıyla. “Canım, tavsiyedir.” der, kulak ardı ederse, “Kim
            ne söylerse söylesin, ben bildiğimi yaparım.” derse o zaman boş yere kaynak tüketmiş
            oluruz, insan tüketmiş oluruz. Kamu Denetçiliği Kurumunun felsefesini evvela devle-
            tin ve idarenin iyi kavraması, iyi anlaması lazım gelir. “Ben yaptım, oldu. Bildiği yere
            gitsin.” diyorsa bu hâlen elli sene evvelinin kafasıdır, öyle bir bürokrasi her zaman
            problem çıkarır millete. Bu, biraz da gelişmiş toplumların, medeni toplumların, zihni
            berrak, açık, yaptığından emin olan, şeffaf toplumların bulduğu bir çözüm tarzıdır. İn-
            şallah, biz de o yola doğru gidiyoruz, gitmeliyiz, başka da çaresi yok. Bu açıdan önemli.

               Bir de günümüz dünyasında modern devlet, gelişmiş toplum, şeffaf toplum… Do-
            layısıyla yani bize resmî yazılar gelir, üzerinde hep “gizli” damgası vardır, hâlbuki giz-
            liliği filan yoktur, niye “gizli” damgası? Benimle beraber çalışan arkadaşlar bilirler.
            Mesela, Bakanlar Kurulunun toplantı gündemi gelir, üzerinde “gizli” yazar, Ya, bunun
            gizli olacak nesi var ya? Filanca kanun tasarısının görüşülmesi, buğday taban fiyatı-
            nın görüşülmesi, bilmem ne… Bunun gizlisi ne? Alışkanlık, orada bir “gizli” damgası
            var ya. Hâlbuki Türkiye’nin bunları çoktan aşmış olması lazım. Devletin yaptığı iş ve
            işlemlerin kamuya açık olması gerekir. Bilmediğiniz şeyin şikâyetini de yapamazsınız,
            bilmediğiniz şeyin tercihini de yapamazsınız, bilmediğiniz konuda siz kendinize isti-
            kamet de tayin edemezsiniz. Onun için, devlette ve devlet iş ve işlemlerinde şeffaflık
            olacaksa bunu gerçekleştirmenin önemli imkânlarından, araçlarından bir tanesi de bu
            Kamu Denetçiliği Kurumudur. Tabiatıyla yasa çıktı, altı yıllık uygulaması var; eksiği var,
            tamamlanması gereken hususlar olacaktır. Eminim ki kurumda çalışan Sayın Başkan
            Yahya Bey dâhil, arkadaşlarımız bu eksiklikleri giderecek.

               Burada, bu kurumun faaliyet alanını sınırlayan, bizim gündemimizde mevcut olma-
            sına rağmen bir türlü Meclisten çıkaramadığımız iki yasa var: Birincisi devlet sırrıdır,
            ikincisi de ticari sırdır. Sır dedin mi akan su duruyor. Ne sırrı canım? Yani sır olan
            şeyler bellidir. Bu, sınırların dışında kalan şeylerin açık olması lazım. Sır kapsamı içe-




                                                                   14 ŞUB A T 2019  55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62