Page 18 - kdk-sempozyum-3
P. 18

etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin her türlü
               eylem ve işlemleriyle, tutum ve davranışlarını insan haklarına dayalı
               adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden in-
               celemek, araştırmak ve önerilerde bulunmaktır.
               Buradan da anlaşılacağı üzere kamu denetçisi bir hakim değildir, yargı
               ile vatandaş arasında yer alan Devlete karşı vatandaşın hak ve özgür-
               lüklerini koruyan, kötü yönetimden doğan haksızlıkları önlemeye çalı-
               şan kişi ya da kurumdur.

               Kanun yayınlandıktan kısa bir süre sonra Kurum teşkilatlanmasını ta-
               mamlamış ve 2013 yılı Mart ayından itibaren de şikâyet başvurularını
               almaya başlamıştır.
               Sayın Cumhurbaşkanım, değerli konuklar;  Türkiye’de Kamu Denetçiliği
               Kurumu’nun kurulması Türk kamu yönetiminde bir reformdur. Kamu
               Denetçiliği Kurumu ile halka daha iyi hizmet vermek, halkın kamu hiz-
               metlerinden  olan  şikâyetlerini  azaltmak,  kamu  hizmetlerinde  açıklık,
               şeffaflık, hesap verilebilirlik çerçevesinde halka hizmete adanmış bir
               kamu görevlisiyle bir kamu hizmeti kültürünün geliştirilmesi amaçlan-
               mıştır.

               Bildiğiniz gibi son 10 yılda Türk kamu yönetiminde önemli reformlar
               hayata  geçirilmiştir.  Devlet  ile  vatandaş  ilişkilerini  adalet  temelinde
               yürümesi, vatandaşlarımızın temel hak ve özgürlüklerin garanti altına
               alınması için pek çok yasal düzenleme yapılmıştır.

               Kamu  Denetçiliği  Kurumu’nun  kurulması,  Devlet  denetçiliğinde  em-
               reden yaklaşımdan, hizmet eden bir yaklaşıma geçildiğinin önemli bir
               göstergesidir.

               Türk kamu yönetiminde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizmasını
               oluşturmak  amacıyla  böyle  bir  Kurumun  kurulmuş  olması  genelde
               Devletin, özelde de hükümetin kendine olan güveninin bir göstergesi-
               dir. “İnsanı yaşat ki devlet yaşasın, insanı mutlu olsun ki devletin ebedi
               olsun” anlayışının bir uygulamasıdır.

               Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kurulmasında, Avrupa Birliği müktese-
               batı ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından kabul edilen uluslararası söz-
               leşmeler, Kurumun kuruluş aşamasına temel referans olarak alınmış-
               tır. Kurumun şikâyet başvurularını almaya başladığı 2013 Mart ayından
               bu yana kadar yaklaşık 17 bin 655 başvuru yapılmış, şurası şüphesiz


          16        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23