Page 18 - kdk-sempozyum-3
P. 18
etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak suretiyle idarenin her türlü
eylem ve işlemleriyle, tutum ve davranışlarını insan haklarına dayalı
adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden in-
celemek, araştırmak ve önerilerde bulunmaktır.
Buradan da anlaşılacağı üzere kamu denetçisi bir hakim değildir, yargı
ile vatandaş arasında yer alan Devlete karşı vatandaşın hak ve özgür-
lüklerini koruyan, kötü yönetimden doğan haksızlıkları önlemeye çalı-
şan kişi ya da kurumdur.
Kanun yayınlandıktan kısa bir süre sonra Kurum teşkilatlanmasını ta-
mamlamış ve 2013 yılı Mart ayından itibaren de şikâyet başvurularını
almaya başlamıştır.
Sayın Cumhurbaşkanım, değerli konuklar; Türkiye’de Kamu Denetçiliği
Kurumu’nun kurulması Türk kamu yönetiminde bir reformdur. Kamu
Denetçiliği Kurumu ile halka daha iyi hizmet vermek, halkın kamu hiz-
metlerinden olan şikâyetlerini azaltmak, kamu hizmetlerinde açıklık,
şeffaflık, hesap verilebilirlik çerçevesinde halka hizmete adanmış bir
kamu görevlisiyle bir kamu hizmeti kültürünün geliştirilmesi amaçlan-
mıştır.
Bildiğiniz gibi son 10 yılda Türk kamu yönetiminde önemli reformlar
hayata geçirilmiştir. Devlet ile vatandaş ilişkilerini adalet temelinde
yürümesi, vatandaşlarımızın temel hak ve özgürlüklerin garanti altına
alınması için pek çok yasal düzenleme yapılmıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kurulması, Devlet denetçiliğinde em-
reden yaklaşımdan, hizmet eden bir yaklaşıma geçildiğinin önemli bir
göstergesidir.
Türk kamu yönetiminde bağımsız ve etkin bir şikâyet mekanizmasını
oluşturmak amacıyla böyle bir Kurumun kurulmuş olması genelde
Devletin, özelde de hükümetin kendine olan güveninin bir göstergesi-
dir. “İnsanı yaşat ki devlet yaşasın, insanı mutlu olsun ki devletin ebedi
olsun” anlayışının bir uygulamasıdır.
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kurulmasında, Avrupa Birliği müktese-
batı ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından kabul edilen uluslararası söz-
leşmeler, Kurumun kuruluş aşamasına temel referans olarak alınmış-
tır. Kurumun şikâyet başvurularını almaya başladığı 2013 Mart ayından
bu yana kadar yaklaşık 17 bin 655 başvuru yapılmış, şurası şüphesiz
16 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU