Page 21 - kdk-sempozyum-3
P. 21
Kamu denetçiliği uygulaması işte bu geleneğin ete kemiğe bürünmesi-
nin yeni bir anlayışla hayata geçirilmesinin adıdır. Bugüne kadar çeşitli
defalar ifade ettim, burada bir kez daha tekrarlamak istiyorum; Türkiye
Kamu Denetçiliği Kurumu, diğer adıyla Ombudsmanlık uygulaması bi-
zim yeni keşfettiğimiz veya dışarıdan uyarlama yoluyla ihdas ettiğimiz
bir yapı değildir. Bu gerçeği de tespit etmemiz lâzım. Bu uygulamanın III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
özü, esası, temeli, bizim tarihimizde zaten vardır. Osmanlı da ve Sel-
çuklu da devletin vatandaşının şikâyetlerine, taleplerine kulak vermesi
için çeşitli isimler altında pek çok mekanizma oluşturulmuş ve çalıştı-
rılmıştır. Çok büyük bir coğrafyada hüküm süren bu devletlerin asırlar
boyunca ayakta kalması, vatandaşlarıyla kurdukları bu sağlıklı ve güçlü
ilişki sayesindedir. Aynı şekilde, bizim inancımızda da kul hakkına, ada-
lete, merhamete olan güçlü vurgu devlet ile birey arasındaki ilişkinin
özünü oluşturmaktadır. Tıpkı vakıf müessesesi gibi Ombudsmanlık da
diğer ülkelerin bizim tarihimizdeki uygulamalardan örnek alarak oluş-
turup geliştirdikleri bir kurumdur.
Biz uzun bir aradan sonra bu anlayışı yeniden kurumsal bir kimlikle
ihdas etmiş olduk.
Bu süreçte emeği olan, katkısı olan herkese ülkem ve milletim adına
teşekkür ediyorum.
Değerli misafirler, Türkiye 2003 yılı başından bu yana her alanda oldu-
ğu gibi demokrasi, temel hak ve özgürlükler alanında da tarihi önemde
ilerlemeler kaydetti. Bu çerçevede pek çok Anayasa değişikliği yapıldı.
Temel yasalar baştan sona yenilendi. Bize göre devlet ile vatandaş ara-
sındaki ilişki kanallarının çokluğu, çeşitliliği, etkinliği ve yaygınlığı sağlık-
lı bir işleyişin işaretidir. Bugün Cumhurbaşkanlığı, Meclis, Başbakanlık,
Bakanlıklar ve belediyeler başta olmak üzere tüm kurumlarda vatan-
daşımızın taleplerini doğrudan iletebildiği ve çözüm yolları arayabildi-
ği uygulamalar vardır. Bilgi Edinme Kanunu ile bu çalışmalar yasal bir
zemine de kavuşmuş bulunuyor. Bilhassa Cumhurbaşkanlığı ve Baş-
bakanlıktaki iletişim merkezleriyle Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri,
diğer kurumlarla vatandaşlarımız arasında aracılık yapan, onlar adına
talepleri takip eden bir işleve de sahiptir.
Aynı zamanda bu süreç içerisinde şimdi her köy, mahalledeki muhtar-
larımızda “ta” Cumhurbaşkanlığı makamına kadar yine iletişimi, halkın
taleplerini takip eden artık kurumlarda oluşturulmuş bulunuyor.
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 19