Page 161 - mahalli-iradeler
P. 161
21) İSPARK’ın Belediyenin denetimi ve kontrolü altında otopark
hizmetini bizzat kendisinin sunduğu; ihale yoluna başvurmadığı,
otopark hizmetlerinden elde ettiği gelirin %25’lik kısmını İstanbul
Büyükşehir Belediyesine verdiği, ödenen bu bedelin ise %50’sinin ilçe
belediyelerine dağıtıldığı, elde ettiği gelirden %18 KDV, %20 Kurum-
lar vergisi ödemekte olduğu, halen 28 ilçede yaklaşık 2000 persone-
li ile hizmet verdiği, kayıt dışı personel çalıştırmadığı, bu personelin
maaşlarının ödendiği, stopaj ve sigorta primleri gibi kesintilerin yine
devlete gittiği, geriye kalan kısımla ise mevcut otoparkların bakım,
onarım ve iyileştirmelerinin yapıldığı ve yeni otoparkların yapımında
kullanıldığı dosyasında mevcut bilgi ve belgelerden anlaşıldığından,
söz konusu otopark hizmeti karşılığında verilen ücretin nihai
olarak yeniden halka hizmet olarak geri dönüşünün sağlan-
dığı, dolayısıyla İdarenin şikayete konu uygulamasında kamu
hizmeti ve yararı olduğu tespit edilmiştir.
22) Öte yandan günümüzde otomotiv endüstrisindeki üretim ar-
tışları ile birlikte büyük kentlerde ulaşım ve trafik sorununun yanı sıra
otopark sorununun ortaya çıktığı, bu sorunun giderek hayati altyapı
sorunlarından biri haline geldiği bilinmektedir. Mevcut otoparkların
yetersizliği yasal olmayan ve istenmeyen kişilerce çalıştırılan otopark
uygulamalarına neden olabilmektedir. Kuşkusuz bu durumun önüne
geçilmesi, kişilerin araçlarıyla bir yere gitmelerinin endişe kaynağı ol-
maması, araçlarının güvenliğinden kaygı duymamaları ancak yeni oto-
park alanlarının üretilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması ile mümkün
olabilecektir.
23) Bu kapsamda halkın kullanımına açık alanlarda, sosyal donatı-
lar, spor, kültür ve eğlence alanlarında otopark ihtiyacının parselinde
karşılanması gerekliliği doğmaktadır. Ayrıca gerek kamu hizmetlerinin
gerekse bu hizmetlerden yararlananların sayısındaki büyük artış ister
istemez ilgililerin bu hizmetlere belirli oranlarda katılmalarını zorunlu
kılmaktadır. Kamu hizmetlerinin görülmesi, beraberinde mali-
yeti getirir. Bu hizmetler karşılığında yararlananlardan her-
hangi bir karşılık alınmayacak olması vergilerin artmasına ve
hizmetten hiç yararlanmayanların da dolaylı olarak bedel öde-
mesine neden olur. Kamu hizmetleri karşısında belirli bir değer alın-
ması, kamu hizmetlerinin devamlılığını sağlayacağı gibi hizmetten hiç
yararlanmayanlarla yararlananlar arasında meydana gelecek eşitsizliği
156 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU