Page 253 - mahalli-iradeler
P. 253
sınırsız olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olduğu ve
bu açıdan yargı denetimine tabi bulunduğu, … sözü edilen takdir yet-
kisinin, ancak kamu yararı ve hizmet gerekleri göz ardı edilerek kulla-
nıldığının kanıtlanması ya da idari yargı merciince saptanması halin-
de, sözü edilen bu durumun dava konusu idari işlemin neden ve amaç
yönlerinden hukuka aykırılığı sonucunu doğuracağı ve iptalini gerek-
tireceği, … somut bir neden ortaya konulmaksızın salt takdir yetkisi
kullanılarak tesis edilen dava konusu idari işlemde ve davayı reddeden
İdare Mahkemesi kararında hukuka uyarlılık bulunmadığı” açıklama-
larında bulunmak suretiyle, ilk derece mahkemesinin kararının bozul-
ması gerektiğine hükmetmiştir.
15. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi 3. Dairesinin 23/10/2003
tarihli 2003/529 E., 2003/216 K. sayılı kararında “… Takdir yet-
kisinin objektif şekilde kullanılıp kullanılmadığı davada önem taşı-
maktadır. Kamu hizmetinin verimliliği, etkinliği ve kamu yararı ile kişi
yararı arasında bir denge kurulması zorunluluğu, bu yetkinin sınırını
oluşturmaktadır. Takdir yetkisi, idarece takip edilen amaca uygun
olarak, keyfilikten, kişisel ve duygusal, sübjektif değerlendirmelerden
uzak şekilde kaçınılarak kullanılması suretiyle işlem tesis edildiği, bir
diğer ifadeyle objektif kıstaslara bağlı kullanıldığı sürece yargı
denetimi dışında tutulması gerektiği kuşkusuzdur. Anayasanın
125 nci maddesinin 3 ncü fıkrasında düzenlenmiş bulunan “İdarenin
takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı verilemez.” tarzındaki
hükmün; idarenin sınırsız ve mutlak takdir hakkına sahip olduğu ve
böylece takdir hakkının idari yargı denetimine tabi olmadığı şeklin-
de yorumlanması ve uygulanması, yine Anayasa ile öngörülen “Hukuk
Devleti” ilkesi ile bağdaşmamaktadır. Takdir yetkisinin sınırlarının
yargı yerlerince çizilebileceği ve bu konuda hiçbir yasal sınırlamanın
kabul görmeyeceği konusunda öğretide ve içtihatlarda ittifak bulun-
maktadır. Bahse konu takdir hakkının kullanımında duyarlı idarenin
yapması gerekenin “objektif kıstaslar” belirleyerek idari tasarrufun
objektif olarak tesisini sağlamaktır. …” hükmü tesis edilmiştir.
C. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın Kamu Başdenetçisi’ne
Önerisi
16. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma neti-
cesinde, güzergah belirleme işleminin UKOME’ nin yetkisinde olduğu
248 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU