Page 253 - mahalli-iradeler
P. 253

sınırsız olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olduğu ve
            bu açıdan yargı denetimine tabi bulunduğu, … sözü edilen takdir yet-
            kisinin, ancak kamu yararı ve hizmet gerekleri göz ardı edilerek kulla-
            nıldığının kanıtlanması ya da idari yargı merciince saptanması halin-
            de, sözü edilen bu durumun dava konusu idari işlemin neden ve amaç
            yönlerinden hukuka aykırılığı sonucunu doğuracağı ve iptalini gerek-
            tireceği, … somut bir neden ortaya konulmaksızın salt takdir yetkisi
            kullanılarak tesis edilen dava konusu idari işlemde ve davayı reddeden
            İdare Mahkemesi kararında hukuka uyarlılık bulunmadığı” açıklama-
            larında bulunmak suretiyle, ilk derece mahkemesinin kararının bozul-
            ması gerektiğine hükmetmiştir.
               15. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi 3. Dairesinin 23/10/2003
            tarihli 2003/529 E., 2003/216 K. sayılı kararında “… Takdir yet-
            kisinin objektif şekilde kullanılıp kullanılmadığı davada önem taşı-
            maktadır. Kamu hizmetinin verimliliği, etkinliği ve kamu yararı ile kişi
            yararı arasında bir   denge kurulması zorunluluğu, bu yetkinin sınırını
            oluşturmaktadır. Takdir yetkisi, idarece takip edilen amaca uygun
            olarak, keyfilikten, kişisel ve duygusal, sübjektif değerlendirmelerden
            uzak şekilde kaçınılarak kullanılması suretiyle işlem tesis edildiği, bir
            diğer ifadeyle objektif kıstaslara bağlı kullanıldığı sürece yargı
            denetimi dışında tutulması gerektiği kuşkusuzdur. Anayasanın
            125 nci maddesinin 3 ncü fıkrasında düzenlenmiş bulunan “İdarenin
            takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı verilemez.” tarzındaki
            hükmün; idarenin sınırsız ve mutlak takdir hakkına sahip olduğu ve
            böylece takdir hakkının idari yargı denetimine tabi olmadığı şeklin-
            de yorumlanması ve uygulanması, yine Anayasa ile öngörülen “Hukuk
            Devleti” ilkesi ile bağdaşmamaktadır. Takdir yetkisinin sınırlarının
            yargı yerlerince çizilebileceği ve bu konuda hiçbir yasal sınırlamanın
            kabul görmeyeceği konusunda öğretide ve içtihatlarda ittifak bulun-
            maktadır. Bahse konu takdir hakkının kullanımında duyarlı idarenin
            yapması gerekenin “objektif kıstaslar” belirleyerek idari tasarrufun
            objektif olarak tesisini sağlamaktır. …” hükmü tesis edilmiştir.

               C. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın Kamu Başdenetçisi’ne
            Önerisi

               16. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma neti-
            cesinde, güzergah belirleme işleminin UKOME’ nin yetkisinde olduğu





           248   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258