Page 255 - mahalli-iradeler
P. 255

21. 18 ve 19 nolu paragraflarda belirtildiği üzere, Büyükşehir bele-
            diye sınırları içinde, toplu taşıma hizmet sunumuna ilişkin planlama,
            yapılan planlar doğrultusunda karar alma ve bu kararların uygulanma-
            ya konulması UKOME’ nin görev alanı içerisinde yer almaktadır. Bir
            başka deyişle,  toplu taşıma araçlarının sayılarının, tarifelerinin,
            zamanlarının, güzergâhlarının ve durak yerlerinin belirlenmesi
            UKOME’ nin yetkisi ve takdiri dahilinde bulunmaktadır.

               22. Takdir yetkisi, idareye, idari işlem ve eylemlerini tesis ederken
            belli ölçüde hareket serbestisi tanınması demektir. (ÇAĞLAYAN, Ra-
            mazan, “Türk Hukukunda İdarenin Takdir Yetkisinin Yargısal Dene-
            timi”, Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 3-4, s. 173.) Kanun
            koyucunun yasama  yetkisi geneldir, yani; yasa koyucu, anayasa aykırı
            olmamak şartıyla, dilediği her konuda kanun çalışması yapma yetkisi-
            ne sahiptir. Ancak, kanunların yapıldıkları günün koşullarının zaman-
            la değişmesi, teknolojik gelişmeler, toplumsal ihtiyaçların ve kamu
            menfaatinin zamanla değişimi gibi olgular, toplumsal yaşamın kaçınıl-
            maz gerçekleridir. Bu durumda, kanun koyucunun idarenin karşı kar-
            şıya geleceği durumları öngörerek, ileride meydana gelebilecek bütün
            olaylara uygulanacak  kanun metni düzenlemesi mümkün değildir.
            İdarenin çözüme kavuşturmakla görevli olduğu sorunların çeşitliliği
            ve kimi zaman kamu hizmetlerinin işleyişindeki teknik zorunluluk-
            lar idareye belli ölçüde takdir yetkisi tanınmasını zorunlu kılmaktadır.
            (ÇAĞLAYAN, s. 175.)
               23. İdareye takdir yetkisi tanınmış olması, idareye keyfi biçimde
            hareket etme serbestisi tanımamaktadır. İdarenin takdir yetkisi de
            yargısal denetime tabidir. Ancak, yargı organlarınca yapılan denetim
            sadece hukukilik denetimi ile sınırlı bulunmakta ve idarenin takdir
            yetkisini kaldıracak biçimde hüküm kurulamamaktadır. Esasen, ida-
            renin takdir yetkisinin sınırı Anayasa ile teminat altına alınmış hukuk
            devleti ilkesidir. (YAYLA, Yıldızhan, “İdarenin Takdir Yetkisi”,  İstan-
            bul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 30, S. 1-2, s.201.) İdare
            takdir  yetkisini, objektif ölçüler içerisinde yasal amaca ve kamu hiz-
            meti gereklerine uygun biçimde, (AZRAK, Ülkü, “İdari Yargı Denetimi-
            nin Sınırı Olarak İdarenin Takdir Yetkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk
            Fakültesi Mecmuası, C. 6, S. 1-3, s. 20.) yürüttüğü hizmetin etkin ve
            verimli işlemesi ve somut kamu yararı amacını gözeterek ve bu sınırlar





           250   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260