Page 338 - mahalli-iradeler
P. 338

ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişiler bakımından bağlayıcı
            niteliğe haiz bulunmaktadır. Toplu taşıma hizmet sunumuna ilişkin
            planlama, yapılan planlar doğrultusunda karar alma ve bu kararların
            uygulanmaya konulması gibi tanınan görevler doğrultusunda toplu
            taşıma    araçlarının    sayılarının,     tarifelerinin,    zamanla-
            rının, güzergâhlarının ve durak yerlerinin belirlenmesi UKOME’
            nin yetkisi ve takdiri dahilinde bulunmaktadır.(bkz.9,10)

               17. Takdir yetkisi, idareye, idari işlem ve eylemlerini tesis ederken
            belli ölçüde hareket serbestisi tanınması demektir. (ÇAĞLAYAN, Ra-
            mazan, “Türk Hukukunda İdarenin Takdir Yetkisinin Yargısal Dene-
            timi”, Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 3-4, s. 173.) İdareye
            takdir yetkisi tanınmış olması, idareye keyfi biçimde hareket etme ser-
            bestisi tanımamaktadır. İdarenin takdir yetkisi de yargısal denetime
            tabidir. Ancak, yargı organlarınca yapılan denetim sadece hukukilik
            denetimi ile sınırlı bulunmakta ve idarenin takdir yetkisini kaldıracak
            biçimde hüküm kurulamamaktadır. Esasen, idarenin takdir yetkisinin
            sınırı Anayasa ile teminat altına alınmış hukuk devleti ilkesidir. (YAY-
            LA, Yıldızhan, “İdarenin Takdir Yetkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk
            Fakültesi Mecmuası, C. 30, S. 1-2, s.201.) İdare takdir yetkisini, objek-
            tif ölçüler içerisinde yasal amaca ve kamu hizmeti gereklerine uygun
            biçimde, (AZRAK, Ülkü, “İdari Yargı Denetiminin Sınırı Olarak İdare-
            nin Takdir Yetkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası,
            C. 6, S. 1-3, s. 20.) yürüttüğü hizmetin etkin ve verimli işlemesi ve so-
            mut kamu yararı amacını gözeterek ve bu sınırlar çerçevesinde kullan-
            mak, bir başka deyişle, takdir yetkisinin amacı doğrultusunda hareket
            etmek zorundadır. (ÇAĞLAYAN, s.  171.)

               18. Nitekim Uygulamalar başlığı altında yer verilen Yüksek Yargı
            Kararlarında da idarelerin karşılaştıkları farklı durumlar karşısında en
            uygun çözümü üretebilmeleri için takdir yetkisiyle donatılmalarının
            zorunlu olduğu, idarenin bu yetkiyi kullanırken kamu yararını gözet-
            me  yükümlülüğü bulunduğu, kamu hizmetinin verimliliği, etkinliği,
            ve kamu yararı ile kişi yararı arasındaki dengenin bu yetkinin sınırları-
            nı oluşturduğu kabul görmektedir.(bkz.11,12,13)
               19. Büyükşehir belediye sınırları içinde, toplu taşıma hizmet sunu-
            muna ilişkin planlama, yapılan planlar doğrultusunda karar alma ve
            bu kararların uygulanmaya konulması gibi görevleri bulunan UKOME’





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  333
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343