Page 338 - mahalli-iradeler
P. 338
ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişiler bakımından bağlayıcı
niteliğe haiz bulunmaktadır. Toplu taşıma hizmet sunumuna ilişkin
planlama, yapılan planlar doğrultusunda karar alma ve bu kararların
uygulanmaya konulması gibi tanınan görevler doğrultusunda toplu
taşıma araçlarının sayılarının, tarifelerinin, zamanla-
rının, güzergâhlarının ve durak yerlerinin belirlenmesi UKOME’
nin yetkisi ve takdiri dahilinde bulunmaktadır.(bkz.9,10)
17. Takdir yetkisi, idareye, idari işlem ve eylemlerini tesis ederken
belli ölçüde hareket serbestisi tanınması demektir. (ÇAĞLAYAN, Ra-
mazan, “Türk Hukukunda İdarenin Takdir Yetkisinin Yargısal Dene-
timi”, Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 3-4, s. 173.) İdareye
takdir yetkisi tanınmış olması, idareye keyfi biçimde hareket etme ser-
bestisi tanımamaktadır. İdarenin takdir yetkisi de yargısal denetime
tabidir. Ancak, yargı organlarınca yapılan denetim sadece hukukilik
denetimi ile sınırlı bulunmakta ve idarenin takdir yetkisini kaldıracak
biçimde hüküm kurulamamaktadır. Esasen, idarenin takdir yetkisinin
sınırı Anayasa ile teminat altına alınmış hukuk devleti ilkesidir. (YAY-
LA, Yıldızhan, “İdarenin Takdir Yetkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Mecmuası, C. 30, S. 1-2, s.201.) İdare takdir yetkisini, objek-
tif ölçüler içerisinde yasal amaca ve kamu hizmeti gereklerine uygun
biçimde, (AZRAK, Ülkü, “İdari Yargı Denetiminin Sınırı Olarak İdare-
nin Takdir Yetkisi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası,
C. 6, S. 1-3, s. 20.) yürüttüğü hizmetin etkin ve verimli işlemesi ve so-
mut kamu yararı amacını gözeterek ve bu sınırlar çerçevesinde kullan-
mak, bir başka deyişle, takdir yetkisinin amacı doğrultusunda hareket
etmek zorundadır. (ÇAĞLAYAN, s. 171.)
18. Nitekim Uygulamalar başlığı altında yer verilen Yüksek Yargı
Kararlarında da idarelerin karşılaştıkları farklı durumlar karşısında en
uygun çözümü üretebilmeleri için takdir yetkisiyle donatılmalarının
zorunlu olduğu, idarenin bu yetkiyi kullanırken kamu yararını gözet-
me yükümlülüğü bulunduğu, kamu hizmetinin verimliliği, etkinliği,
ve kamu yararı ile kişi yararı arasındaki dengenin bu yetkinin sınırları-
nı oluşturduğu kabul görmektedir.(bkz.11,12,13)
19. Büyükşehir belediye sınırları içinde, toplu taşıma hizmet sunu-
muna ilişkin planlama, yapılan planlar doğrultusunda karar alma ve
bu kararların uygulanmaya konulması gibi görevleri bulunan UKOME’
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 333