Page 54 - mahalli-iradeler
P. 54

Sokakta yapılan asfalt çalışmasının iş bitim tarihinin ise 31/12/2010
            olduğu ilgili İdareden gelen evraklardan anlaşılmaktadır. Dolayısıy-
            la işin bitirilerek hizmete açılmış olmasının geçici kabulün yapılması
            ile belirlendiği, hizmete sunulma tarihinin ise iş bitim tarihi olduğu
            sonucuna varılmaktadır. Hizmetin sunulduğu 31/12/2010 tarih
            itibariyle (yani işin bitiriliş tarihi itibariyle) taşınmaz maliki
            olmayan kişilere yol harcamalarına katılma payının tahakkuk
            ettirilemeyeceği kuşkusuzdur.
               19. 11 ve 12 numaralı paragraflarda değinilen Danıştay kararların-
            da yol harcamalarına katılma payı tahakkukunun hizmetin tamamla-
            narak  halkın  istifadesine  sunulmuş  olmasından  sonra  yapılacağının
            vurgulandığı, söz konusu tarihten sonra taşınmazın maliki olan şah-
            sa yapılan tahakkukun hukuka uygun olmadığının belirtildiği ayrıca
            asfalt hizmetinin halkın istifadesine sunulduğu tarihte malikin tespit
            edilmesi gerektiği hususları açıkça ifade edilmiştir.

               20. Kişilere hukuk güvenliğinin sağlanması, Anayasa’nın 2
            nci maddesinde belirtilen hukuk devletinin ön koşullarından
            olup; Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (İHAM) içtihatlarında
            da iç hukuk kurallarının yeterli ölçüde öngörülebilir, açık ve
            erişilebilir olması dolayısıyla hukuk güvenliğinin sağlanma-
            sı  hususu vurgulanmaktadır.  Hukuk devleti, hukuk normlarının
            öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete
            güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerinde bu güven
            duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerektirir. Hukuk
            güvenliğinin  sağlanması,  bu  doğrultuda  yasaların  geleceğe  yönelik
            öngörülebilir  belirlemeler yapılabilmesine  olanak  verecek  kurallar
            içermesini gerekli kılar. Geriye dönük düzenlemelerle kişilerin hakla-
            rının, hukuki istikrar ve güvenlik ilkesi gözetilmeden kısıtlanması hu-
            kuk devleti ilkesiyle bağdaşmaz. Öte yandan, hukuk devletinin hukuk
            güvenliği ilkesi belirliliği de gerektirir. Belirlilik ilkesi, yükümlülüğün
            hem kişiler hem de idare yönünden belli ve kesin olmasını, yasa ku-
            ralının, ilgili kişilerin mevcut şartlar altında belirli bir işlemin ne tür
            sonuçlar doğurabileceğini makul bir düzeyde öngörmelerini mümkün
            kılacak şekilde düzenlenmesini gerekli kılar. Dolayısıyla, hizmetin
            sunulduğu tarihte tapuda malik gözüken kişi yerine taşınmazı
            daha sonra devralan kişi adına tahakkuk işlemi yapılmasının
            hukuk güvenliği ilkesine de aykırılık teşkil edecektir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  49
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59