Page 56 - mahalli-iradeler
P. 56

mülkiyet hakkının ihlaline yol açtığı sonuç ve kanaatine varıl-
            mıştır.
               24. Ayrıca,  Anayasa’nın 2. maddesinde yer alan hukuk devletinin
            temel ilkelerinden biri  “belirlilik”tir. Bu ilkeye göre, yasal düzenleme-
            lerin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya
            ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır, uygulanabilir,
            nesnel olması, sınırlarının bilinmesi, öngörülebilir olması ayrıca kamu
            otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem içermesi de
            gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantılı olup birey,
            yasadan, belirli bir kesinlik içinde, hangi somut eylem ve olguya han-
            gi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağlandığını, bunların idareye
            hangi müdahale yetkisini doğurduğunu bilmelidir. Ancak bu durumda
            kendisine düşen yükümlülükleri öngörebilir ve davranışlarını ayarlar.
            Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin lafzında ise “Yasallık” olarak de-
            ğerlendirilebilecek bu ilke, iç hukuk kurallarının yeterli ölçüde öngörü-
            lebilir, açık ve erişilebilir olmasını öngörmektedir Avrupa İnsan Hakla-
            rı Mahkemesi, Hentrich/Fransa, 22 Eylül 1994, Lithgow ve diğerleri/
            Birleşik Krallık, 8 Temmuz 1986 ve Fener Rum Erkek Lisesi Vakfı/Tür-
            kiye 9 Ocak 2007 kararlarında bu ilkeye dayanarak karar verme yoluna
            gitmiştir. Somut olayımızda da, 20 numaralı paragrafta açıklan-
            dığı üzere; hizmetin sunulduğu tarihte tapuda malik gözüken
            kişi yerine taşınmazı daha sonra devralan kişi adına tahakkuk
            işlemi  yapılması Anayasamızın  özünü  oluşturan “belirlilik”
            ilkesine aykırı olduğu gibi İHAM’nin kararlarında üzerinde
            önemle durduğu “yasallık” ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.
            Bu hakların ihlali dışında diğer yönlerden insan haklarının ihlalinin
            tespit edilemediği, kanun önünde eşitlik ilkesi uygun davranıldığı, et-
            kin başvuru yollarının açık olduğu, hakların kötüye kullanılmadığı so-
            nuç ve kanaatine varılmıştır.
               F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               25. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı za-
            manda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklenmek-
            tedir. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinde;





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  51
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61