Page 5 - KDK
P. 5
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 3
İÇİNDEKİLER
Kısaltmalar ...................................................................................................................5
Seçilen Avrupa Ombudsmanlıklarının Listesi ............................................................5
Amaç Beyanı ve Raporun Hedefleri ...........................................................................6
Yöntem ........................................................................................................................7
Ombudsmanlık Kurumu ve Kurumun Evrimi ............................................................. 7
Yıllık Raporlar .............................................................................................................15
BÖLÜM 1 - OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME:
TÜRKİYE KAMU DENETÇİLİĞİ MODELİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
DİKKATE ALINMASI GEREKEN ÖNEMLİ SEÇİLMİŞ TEMALAR
1 Ombudsmanlık, Kişiler ve Demokratik Katılım ..................................................17
a Ombudsmanlığın Kamuya Açık Profili ve Kamu Güveni/Görünürlüğü ..........18
b Ombudsmanlığa Erişim (Dijital erişim ile ötekileştirilmiş ve dezavantajlı
gruplara erişim de dâhil)...............................................................................22
c Kadınlar İçin Özel Erişim Sorunları ...............................................................25
d “Danışmanlık Sektörü” ve Sivil Toplumun Rolü ve Gelişimi .........................29
2 Ombudsmanlık, İdari Makamlar ve Demokratik Kamu Yönetimi ....................34
a İdari Makamlara Eğitim ve Diğer Destek Biçimleri Sunma Fırsatları
(Ombudsmanlığın rolüne, iyi yönetime ve şikâyetlerin iyi bir şekilde ele
alınmasına dair olanlar da dâhil). .................................................................34
b Kamu İdarelerinde İstihdam Uyuşmazlıklarının Çözümünde
Ombudsmanlığın Etkileri (İş yükü odaklı) .....................................................38
3 “Düzenleyici Ağ”ın Bir Parçası Olarak Ombudsmanlık ....................................39
Ombudsmanlığın Diğer Kurumlarla (İdare mahkemeleri ile Eşitlik ve İnsan
Hakları Kurumu da dâhil) İlişkilerinin Koordinasyonu.........................................40
4 Ombudsmanlığın “Tekniğinin” İyileştirilmesi ....................................................44
a Resmî Olmayan Uyuşmazlık Çözümünün Gücü ...........................................44
b Resen Soruşturma Yetkilerinin Kapsamı ......................................................49
c Bağlayıcı Bulgular ve Tavsiye Kararları Sunabilmelerinin Artıları ve Eksileri ..53
d Mahkemeye Sunma ve Üçüncü Bir Taraf Olarak Yargılamaya
Müdahil Olma İmkânı ....................................................................................56
Sonuç ..........................................................................................................................61