Page 10 - KDK
P. 10

8        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                 Ombudsmanlık modeli, farklı hukuk sistemlerinde uygulamaya konul-
                 muş olup ekonomik, sosyal, politik ve kültürel zorluklarla karşı karşı-
                 ya kalmasına rağmen yine de sürekli olarak gelişmekte olan bir al-
                 ternatif uyuşmazlık çözüm (AUÇ) modeli olmaya devam etmektedir. 4
                 Belirli sorunlar ve uyuşmazlıklar için karşılanmamış yasal ihtiyaçların
                 önemli bir kısmını ele alma potansiyelleri nedeniyle Ombudsmanlık-
                 lar güçlerini, bağlamsal ve kavramsal uyarlamaların çeşitliliğinden
                 almaktadır.  Bununla birlikte bu uyarlamalar, yeni ve kafa karıştırıcı
                          5
                 sözcükler,  Ombudsmanlıkların temel amacı ve anlamı ile ilgili devam
                          6
                 eden araştırmalar  ve karar verme süreçlerinde çeşitlilik gibi birçok
                                7
                 yeni soruna yol açmaktadır. Bu çeşitliliklere rağmen, hatta bunlardan
                 dolayı model birçok yasal sistem için çok caziptir. 8

                 2008’de Kusco-Stadelmayer,  Ombudsmanların Avrupa’daki yetkile-
                                          9
                 ri ve uygulamaları konusunda karşılaştırmalı bilgiler üzerine bir kitap
                 yazmıştır. Bu kitap, Avrupa çapında parlamenter Ombudsmanlık ku-
                 rumlarının yasal dayanaklarını kapsamlı bir şekilde göstermeyi, bunları
                 karşılaştırmalı bir şekilde analiz etmeyi ve böylece örgütsel ve işlevsel
                 çeşitliliklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır (13 yıl önce yazılmış ol-
                 masına rağmen kitap, iyi bir bilgi havuzu sağlamaktadır).

                 Avrupa’daki Ombudsmanlıklar arasındaki değişmez bir düşünce, Om-
                 budsmanların, yasacılıktan kaçınan yani hukukun ötesinde hakkaniyet-
                 le ilgilenen ve demokratik uygulamalar ile insan hakları uygulamaların-
                 da eğitim ve sosyal etkileşimi esas alarak hareket eden, hukukun ötesi
                 boşlukları dolduran kural dışı (extra legem) oyuncular olarak önemleri
                 hakkındadır. Paris İlkeleri ve Venedik İlkeleri olmak üzere, iki temel
                 ilkeler bütünü Ombudsmanlık kurumlarına rehberlik etmektedir.


                 de? Siyasal Çalışmalar, 51: 144-160
                 4   Creutzfeldt, N (2018) Ombudsmanlık ve AUÇ Palgrave.
                 5   Carl, S. (2012), Kamu Sektörü Ombudsmanlığının Tanımı ve Taksonomisi. Can Kamu
                 Yönetimi, 55: 203-220.
                 6   Doyle, M; Bondy, V ve Hirst, C (2014) Birleşik Krallık ve İrlanda’da Ombudsmanlı-
                 ğın gayriresmî çözüm yaklaşımlarının kullanılması: Bir haritalandırma çalışması http://
                 repository.essex.ac.uk/20856/1/the-use-of-informal-resolution-approaches-by-ombu-
                 dsmen-in-the-uk-and-ireland-a-mapping-study-1.pdf.
                 7   O’Brien, N. (2015), Ombudsmanlığın Geleceği? The Political Quarterly, 86: 72-80.
                 8   Creutzfeldt, N. (2021) Ombudsmanların rolü – Karşılaştırmalı Uyuşmazlık Çözümü El
                 Kitabı’nda karşılaştırmalı bir bakış açısı, (editörler) Moskati, Palmer ve Roberts (Edward
                 Elgar).
                 9   Kucsko-Stadlmayer,  G. (ed.)  Avrupa  Ombudsmanlık  Kurumu:  bir  düşüncenin  çok
                 yönlü gerçekleşmesi hakkında karşılaştırmalı bir yasal analiz (2008)
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15