Page 33 - KDK
P. 33

Kurumun kendi inisiyatifiyle soruşturma başlatma yetkisi, Ombudsmanlık
              kurumları  arasında  yaygın  olarak  görülmektedir  ve  Bosna  Hersek,
              Hırvatistan,  Çek  Cumhuriyeti,  Danimarka,  Finlandiya,  Yunanistan,
              İzlanda, İrlanda, Malta, Karadağ, Kuzey Makedonya, Norveç, Polonya,
              Portekiz, Romanya, Rusya Federasyonu ve İspanya da dâhil olmak üzere
              birçok ülkede görülmektedir.

              İnsan haklarının ve temel özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi

              İlke 8(b)
              Ombudsmanlık  kurumları  genellikle,  şikâyetlerin  soruşturulmasının
              ötesinde,  vatandaş  haklarının  proaktif  olarak  desteklenmesi  ve
              korunmasını içeren bir yetkiye sahiptir. Örneğin Polonya’da İnsan Hakları
              Komiserliği Mevzuatı, tüm kişilere eşit muamele edilmesini analiz etmek,
              izlemek ve desteklemek, ayrımcılıkla ilgili bağımsız araştırmalar yapmak
              ve tavsiyelerde bulunmakla görevlidir. Moldova’da, Kamu Avukatı 2017
              Yıllık  Raporu,  insan  haklarının  geliştirilmesinde  kullanılan  çok  çeşitli
              yolları  göstermektedir.  Bu;  konferanslar,  yuvarlak  masa  toplantıları,
              toplantılar,   forumlar,   yarışmalar   ve   sergiler   yoluyla   halkın
              bilgilendirilmesini,  videolar  üretilmesini,  bilgilendirici  materyallerin
              dağıtılmasını, eğitimi ve basınla iş birliği yapılmasını içerir. 2017 yılında,
              Kamu Avukatı tarafından doğrudan 5800 yararlanıcıya ulaşan 174 tanıtım
              faaliyeti gerçekleştirilmiştir.

              Karadağ’da, Kamu Denetçisi, kurumun önemini ifade etmek ve politika
              tartışmalarına katkıda bulunmak amacıyla analitik araştırmalar ve kamu
              anketleri  kullanmaktadır.  Sonuç  olarak,  Karadağ  vatandaşları,
              Ombudsmanlık  Kurumunu;  insan  haklarını  korumak  ve  ayrımcılıkla
              mücadelede  en  etkili  ulusal  kamu  kurumu  olarak  tanımışlardır.  Kurum
              ayrıca, halka açık etkinlikler ve sosyal medya aracılığıyla halka aktif bir
              şekilde ulaşmak için çalışmalar yapmıştır. Özellikle, belirli sosyal medya
              yönergeleri ile birlikte bir iletişim stratejisi geliştirmiş, dijital platformlardaki
              varlığını ve gençlere erişimini güçlendirmiştir.
              Ombudsmanlık kurumları, izleme, araştırma ve tanıtım faaliyetlerine ek
              olarak,  genellikle  kanun  değişiklikleri  önermek  için  resmî  yetkilere
              sahiptir.  Örneğin  İsveç’te,  Parlamento  Ombudsmanı,  mevzuattaki
              eksikliklerle ilgili tavsiyelerde bulunma yetkisine sahiptir. Benzer şekilde,
              İzlanda’da, Althing Ombudsmanlığı, mevzuatında eksik bulduğu yönleri
              ulusal  meclisin,  bir  kabine  bakanının  veya  yerel  yetkililerin  dikkatine
              sunabilir.
              Bazı yargı alanlarında, Ombudsmanlık ayrıca, kanunlara uygunluğu ile
              ilgili  bir  görüş  almak  için,  kanunları  mahkemelere  sunma  yetkisine
              sahiptir.  Örneğin  Bulgaristan’da,  Ombudsmanlık,  vatandaşların  hak  ve
              özgürlüklerini  ihlal  edebileceğini  düşündüğü  kanunları  Anayasa

                                                32
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38