Page 39 - KDK
P. 39
Slovenya’da, Ulusal Önleme Mekanizmasını düzenleyen ilgili mevzuat,
İnsan Hakları Ombudsmanlığını; sivil toplum ve insani yardım
kuruluşlarıyla iş birliği içinde bu görevi yerine getirmek üzere
görevlendirmektedir.
Litvanya Seimas Ombudsmanlık 2017 Yıllık Raporunda, uygulamada sivil
toplum, sivil toplum kuruluşları, insan hakları uzmanları ve diğer sosyal
ortaklarla nasıl iş birliği yapıldığı açıklanmaktadır. Bu sadece düzenli
toplantıları ve tartışmaları değil, aynı zamanda şikâyetleri araştırma
sürecine aktif katılımı da içerir. Romanya Kamu Avukatı 2017 Yıllık
Raporunda, UNICEF Romanya ve Save the Children Vakfı ile 2017’de iş
birliği protokollerinin imzalandığı kaydedilmiştir. Rusya Federasyonu
İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, görevi gereği, esas görevi
hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu yerlerde kişilerin
haklarına riayet edildiğini izlemek olan Kamu İzleme Komisyonlarıyla
irtibat içerisindedir.
Diğer ulusal insan hakları yapılarıyla iş birliği
İlke 11(c)
Slovak Cumhuriyeti’nde, Kamu Hakları Savunucusu, insan hakları
kurumları gibi hak ve özgürlüklerin korunmasında etkin rol alan diğer
kuruluşlarla iş birliği yapmakla yükümlüdür. Avusturya Ombudsmanlık
Kurulu, 2017 Yıllık Raporunda, Küresel UİHK Birliği bünyesindeki Ulusal
İnsan Hakları Kurumları (UİHK) yıllık toplantısına katıldığını ve hem bir
UİHK olarak hem de Uluslararası Kamu Denetçiliği Enstitüsü sekreterliği
merkezi sıfatıyla, Avrupa UİHK Ağı ile sürdürdüğü etkin iş birliğini ifade
etmiştir. Birçok Ombudsmanlık Ofisi, aynı zamanda kendi ülkelerinin
UİHK’sıdır.
Ombudsmanlık kurumları genellikle, ilgili ve benzer alanlarda faaliyet
gösteren çok sayıda diğer insan hakları yapısıyla iş birliği içerisindedir.
Moldova’da, Kamu Avukatı Ofisi İşkenceyi Önleme Dairesi, sivil toplum
temsilcilerinden oluşan, atanmış UÖM (İşkenceyi Önleme Uzman
Konseyi) ile iş birliği içerisindedir. Avrupa Konseyinin yardımıyla, iki organ
arasındaki iletişim güçlendirilmiş, böylece her bir kurumun faaliyetlerini
olumsuz etkileyebilecek şekilde izleme faaliyetlerinin paralel olarak
gerçekleştirilme sıklığı azaltılmıştır. Sonuç olarak, hürriyetinden yoksun
bırakılan kişilerin tutulduğu yerlere ortak ziyaretler gerçekleştirilmiş, ortak
raporlar ve tavsiyeler üretilmiştir. Benzer şekilde, Rusya
Federasyonu’nda, İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, yukarıda
bahsedildiği gibi, yetki alanının bir gereği olarak, esas görevi
hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu yerlerde kişilerin
haklarına uyulmasını izlemek olan Kamu İzleme Komisyonlarıyla irtibat
içerisindedir.
38