Page 34 - KDK
P. 34
Mahkemesinin dikkatine sunabilir.
Estonya’da, Hukuk Şansölyesi, mevzuata yönelik önerileri gözden
geçirme yetkisine sahiptir ve ayrıca mevzuatı değiştirmek için
tavsiyelerde bulunabilir. Rusya Federasyonu’nda, Yüksek Komiserlik;
Anayasa Mahkemesi ve Yüksek Mahkemeyle irtibat içerisindedir: Yüksek
Komiserlik, hakimlerin talebi üzerine belirli hukuki konularda görüş belirtir,
mahkeme kararlarının yeniden gözden geçirilmesine yönelik öneriler
sunar ve yargısal uygulama alanlarındaki önemli konularda verilen
tavsiyelerin ayrıntılarının belirlenmesi sürecine katılım sağlar.
Bazı üye Devletlerde, Ombudsmanlık kurumları, insan hakları ile ilgili
konularda uzman analizi ve rehberliği sağlamak amacıyla, uzman
müşavir aracılığıyla ilgili mahkeme sürecine müdahale etme yetkisine
sahiptir. Örneğin, Moldova Ayrımcılığın Önlenmesi, Ayrımcılıkla
Mücadele ve Eşitliği Sağlama Konseyi, Medeni Usul Kanunun 74.
maddesinde açıkça belirtildiği üzere, kendi yetki alanıyla ilgili durumlarda
yerel mahkemelerde uzman müşavir görevlendirme hakkına sahiptir.
Avrupa Konseyinin yardımıyla geliştirilen, uzman müşavir görüşünün
nasıl yazılacağına ilişkin bir rehber, ulusal mahkemelere profesyonel
katkılarda bulunma kapasitesini daha da artırmıştır. Gürcistan’da, Kamu
Savunucusu aynı zamanda Hukuk Mahkemeleri ve Anayasa Mahkemesi
nezdinde müşahit taraf görevini de yerine getirmektedir.
Ermenistan İnsan Hakları Savunucusu, İnsanların ve Vatandaşların
Temel Hak ve Özgürlüklerine İlişkin Anayasa’nın 2. Bölümündeki
hükümler uyarınca, kanun hükümlerine, Milli Meclis kararlarına,
Cumhurbaşkanı emir ve talimatlarına, Hükûmet ve Başbakan kararlarına
ve tüzüklere uygunluk hususunda Anayasa Mahkemesine başvurma
hakkına sahiptir. İnsan Hakları Savunucusu Ofisi, Anayasa Mahkemesine
sunulan tüm uzman brifingleri hakkında raporlar yayınlar.
Tavsiyelerde bulunmak ve idari veya yasal reformlar önermek
İlke 8(c)
Ombudsmanlık kurumları genellikle, Devlet organlarına, vatandaşların
karşılaştığı belirli sorunlara çözüm getirilmesi önerisinde bulunmanın yanı
sıra, sorunların tekrar meydana gelmesini önlemeye ve idarenin
iyileştirilmesini sağlamaya yönelik reform sistemleri ile ilgili tavsiyelerde
bulunma konusunda da geniş yetkilere sahiptir. Örneğin Portekiz’de,
Ombudsmanlık mevzuatı, Devlet organlarının yasa dışı veya haksız
eylemlerini ele almak, kamu hizmetlerinin iyileştirilmesine yardımcı
olmak; mevzuattaki eksikliklere işaret etmek ve mevzuatın nasıl
yorumlanması gerektiği konusunda tavsiyelerde bulunmak konusunda
Ombudsmana yetki vermektedir. Benzer şekilde, Malta’da,
Ombudsmanlık mevzuatı uyarınca, Ombudsman; konunun daha fazla
33