Page 35 - KDK
P. 35
incelenmek üzere uygun bir makama sunulması gerektiği, bir ihmalin
düzeltilmesi gerektiği, bir kararın iptal edilmesi veya değiştirilmesi
gerektiği, karar veya eylem dayanağını oluşturan bir uygulamanın
değiştirilmesi gerektiği, bir karar veya eylemin dayanağını oluşturan bir
yasanın yeniden gözden geçirilmesi gerektiği, bir karar için gerekçelerin
belirtilmiş olması gerektiği veya diğer herhangi bir adımın atılmış olması
gerektiği görüşüne sahip olduğu durumlar da dâhil olmak üzere, bir dizi
durumda önerilerde bulunabilmektedir.
İdari reform tekliflerini içeren tavsiyelere bir örnek, Belçika Federal
Ombudsmanlığı 2017 Yıllık Raporunda bulunmaktadır. Bu örnekte,
Ombudsmanlık, engelli kişilere verilen ek ödenek düzenlemeleri ile ilgili
sorunlar tespit etmişi; engelli bireyler, vakaları tıbbi olarak incelendikten
sonra birkaç ay gecikme yaşamakta, gecikmiş ödemelerle ilgili herhangi
bir hak iddia edememekte veya kendilerine gecikme faizi
ödenmemekteydi. Sonuç olarak, Ombudsmanlık, tıbbi bir incelemeden
hemen sonra ek ödeneğin verilmesini sağlamak için düzenlemelerin
değiştirilmesi gerektiği konusunda Parlamentoya tavsiyede bulunmuştur.
Mevzuatta reform tavsiyesine bir örnek, Çek Cumhuriyeti Kamu Hakları
Savunucusu 2017 Yıllık Raporunda vurgulanmıştır. Sosyal hizmetlerden
faydalanan savunmasız durumdaki kullanıcılara yeterli koruma
sağlanmamış, bunun sonucunda kullanıcılar yetersiz beslenmeden
muzdarip olmuş, bakımları ihmal edilmiş ve şikâyetleri dikkate
alınmamıştır. Sonuç olarak, Kamu Hakları Savunucusu, sosyal hizmetten
faydalanan kişilerin mahremiyetine, güvenliğine ve bütünlüğüne izinsiz
müdahale edilmesine yönelik bir ceza getirmek için sosyal hizmetler
mevzuatında bir değişiklik yapılmasını tavsiye etmiştir.
Ukrayna Ombudsmanlık Bürosu, Avrupa Konseyi ile koordinasyon içinde,
kendi yetkisi altında faaliyet gösteren Ulusal Önleme Mekanizmasından
alınan tavsiyelerin uygulanmasını takip etmek için bir değerlendirme
metodolojisi oluşturmuştur. Bu sayede Ombudsmanlığının kapasitesi
artırılmış, psikiyatri ve sosyal bakım kurumlarına 57 takip izleme ziyareti
gerçekleştirilmiştir.
Ombudsmanlık kurumları genellikle bağlayıcı olmayan tavsiyelerde
bulunsalar da, devlet organlarına, bu tavsiyeleri kabul etmeleri ve
uygulamaları için baskı yapacak şekilde tasarlanmış yetkilere sahiptirler.
Yunanistan’da, bir makamın Ombudsmanın tavsiyesini kabul etmediği
durumlarda, Ombudsmanın bu durumu kamuya açıklama hakkı
bulunmaktadır. Birleşik Krallık’ta Ombudsmanlık mevzuatı, bir kamu
kurumunun Ombudsmanlık tavsiyelerine yanıt vermemesi durumunda,
Parlamento’ya özel bir rapor sunulabileceğini öngörmektedir.
34