Page 501 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 501
30) Şikayetçinin, 07/11/2013 tarihinde «Boundary Value Problems
“adlı uluslararası dergide yayınlanan makalesinin derginin editörü ve
teknik ekibi tarafından Web of Science TM Core Collection veri taban-
larına kaydedilerek WOS numarası alınamamasından kaynaklanan sorundan
dolayı UBYT Programı Uygulama Esasları uyarınca süresi içerisinde
internet üzerinden başvurusunu yapamamış olduğu anlaşılmaktadır.
Söz konusu WOS numarasının temin edilmesi sürecinin, teşvik başvuruda
bulunmayı düşünen araştırmacılar tarafından takip edilmesi gerektiği açık-
tır. Zira, idarenin böyle bir görevi ve yetkisi bulunmadığı gibi, teknik sorun-
lardan dolayı yaşanan gecikmeler idareyi bağlamamaktadır. Örnek vermek
gerekirse, bir sınava başvuracak olan kişinin, sınava başvuru şartlarını haiz
olması, sınav başvurusu için gerekli belgeleri son başvuru tarihine kadar
sunması gerekirken birtakım nedenlerle belgeleri temin edememesi du-
rumunda son başvuru tarihinden sonra yapacağı başvurusunu geçerli kılma-
maktadır. Somut olayımızda da, WOS numarası alınması konusunda
yaşanan sorun şikâyetçinin kendisinden kaynaklanmasa bile, UBYT
Programı Uygulama Esasları gereğince WOS numarası olmadan ve
internet dışındaki başka bir yolla veya son başvuru tarihinden sonra
temin ettiği WOS numarası ile başvuru yapmasının idare tarafından
reddedilmesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
31) Diğer bir anlatımla, idarenin işlemlerinde anayasa, kanun, tü-
zük, yönetmeliklere aykırı bireysel idarî işlem yapmaması hukuk dev-
letinin gereği olup, idarenin kanuna bağlılığı ilkesinin bir sonucudur.
Bu bağlamda, idari fonksiyon yerine getirilirken mevzuat hükümlerin-
de yer alan şartların sağlanmış olması bireyler açısından zorunluluk
olduğu kadar idare açısından da bu şartların varlığının aranması idari
işlemin tesisi için de zorunlu olup, şartların yokluğu durumunda ida-
renin bireysel idari işlem talebini reddetmesinin hukuka uygun olduğu
açıktır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
32) 2709 sayılı T.C. Anayasasının “Kanun Önünde Eşitlik “başlıklı
10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin,
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili baş-
vuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasa-
ğının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı
gibi şikâyet konu olayda insan hakları ihlaline de rastlanmamıştır.
500 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU