Page 219 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 219

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


           ve bireyler’ ‘tüzel ve gerçek kişiler’ şeklinde belirlendiği, gerçek kişi ya da bireyler ibaresinden
           Yönetim Kurulu üyeleri, Genel Kurul üyeleri, Başkan, TFF Genel Sekreterliği, Hukuk Müşavirliği
           gibi teşkilat şemasında bulunan kişilerin anlaşılıp anlaşılamayacağının açık olmadığı görülmektedir.
           Bir kez daha tekrar edelim ki idarenin kişiler üzerinde yaptırım doğuran bağlayıcı disiplin işlemleri
           belirsizlik içeremez.
           15.5. TFF Statüsü çerçevesinde ve Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan TFF’nin Futbol Disiplin
           Talimatının ilgili Talimat hükmü bir bütün olarak değerlendirildiğinde; somut olayın bir futbol
           müsabakası olmadığı, ancak futbolda görevli diğer kişiler tanımının da yoruma açık olduğu
           görülmektedir. Bir disiplin cezası işleminin varlığından bahsedebilmek için o işlemin yetkili merci
           tarafından usulüne uygun sıkı şekil şartlarına bağlı olarak gerçekleştirilmesinin gerekliliğinden
           yukarıda bahsedilmiştir. Buna göre, mevcut olayda TFF idaresi içerisinde görev alan Yönetim
           Kurulu üyelerine PFDK tarafından ceza verilmesinin yetki unsuru açısından işlemi sakatladığı
           değerlendirilmektedir.
           16. Kamu Denetçiliği Kurumu; 6 no’lu paragrafta yer verildiği üzere idarenin her türlü eylem işlem
           tutum ve davranışını insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk
           yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir. Bu anlamda, somut
           olayda şikâyete konu idarenin TFF ve TFF’nin ilk derece hukuk kurullarından biri ile en üst hukuk
           kurulu olması, konunun spor hukuku ve özellikle sporun yönetim ve disiplinine ilişkin olması ve bu
           iki konuya özgü Tahkim Kurulu kararlarına ilişkin düzenlemenin Anayasa’da yer alması,
           Kurumumuzun görev alanları arasında insan hakları denetiminin bulunmasından hareketle insan
           hakları hukukunun spor hukukuna uygulanabilirliği, özel olarak da anılan Kurulların insan hakları
           sorumluluğu konularını gündeme getirmektedir.
           16.1. Nitekim, FIFA ve UEFA Birleşmiş Milletler İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber Kurallarını
           benimsemişler, FIFA Statüsünün 3’üncü maddesine İnsan Hakları başlıklı bir madde eklemiş, UEFA
           2024 Avrupa Kupasına ilişkin ihale kuralları arasında İnsan Haklarına saygılı olma koşulunu
           getirmiş ve son olarak Avrupa Konseyi ve UEFA 30/05/2018 tarihinde İnsan Hakları Protokolü
           imzalamışlardır. Anılan Protokolde İnsan Hakları, Sporda Bütünlük ve Yönetişim, Futbol
           Müsabakalarında Güvenlik, Büyük Çaplı Futbol Müsabakalarında İşbirliği gibi başlıklar yer
           almaktadır.
           16.2. Diğer yandan, TFF ve PFDK, Amatör Futbol Disiplin Kurulu (AFDK), Merkez Hakem Kurulu
           ile Tahkim Kurullarının iş ve işlemleri nedeni ile Türkiye Cumhuriyeti Devleti aleyhine AİHM’e
           yapılan derdest başvurular bulunmakta olup AİHM tarafından 2017 yılının sonunda Türkiye’ye
           sorular yöneltilmeye başlamıştır. Özellikle PFDK ve Tahkim Kurulu ile ilgili olan başvurulara
           bakıldığında her bir başvurunun ortak özelliğinin AİHM başvurucularının sosyal medyada yapmış
           oldukları futbola ilişkin ya da futbolla ilgili olmayan bir takım ifadelerin PFDK’ya yansıması sonucu
           uygulanan yaptırımların ifade özgürlüğü ve adil yargılanma hakkı ihlallerine sebep olduğu iddialarını
           içerdiği görülmektedir.
           16.3. Tahkim Kurulunun kararlarının nihai ve kesin olması, zorunlu tahkim mekanizması olması ve
           bir başka yargı merciine bu Kurulun kararları aleyhinde başvurulmasının önünde Anayasal engel
                   5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                  https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
                                            14 / 28








                                                             2 MART 2018, ANKARA  219
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224