Page 250 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 250

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


             14.3. Bu husus, TFF aleyhine Kurumumuzca alınan sair başvuruların incelenmesi aşamasında
             TFF’nin çeşitli gerekçeler ile bilgi ve belge taleplerini karşılamaması üzerine Kurumumuz tarafından
             iletilen 20/11/2017 tarih ve E.14434 sayılı yazıda da; “…Federasyonunuzun söz konusu eylem ve
             işlemleri için yalnızca yargı denetimi yolu kapatılarak bu alanın, Anayasanın 79’uncu maddesinde
             YSK kararları için getirilen düzenlemenin aksine büsbütün denetim dışında bırakılmadığı;
             dolayısıyla, dayanağını Anayasanın 74’üncü maddesinden alarak, yargısal değil, hukukilik ve
             hakkaniyet denetimi ile kamu gözetimi ve denetimi faaliyetini gerçekleştiren Kamu Denetçiliği
             Kurumu için, bahse konu alanın denetiminde Anayasal bir engelin bulunmadığı…” şeklinde TFF’ye
             bildirilmiştir.
             14.4. Konu bu kez, TFF’nin Kanun ve Kanunun uygulanması amacıyla Genel Kurul tarafından
             çıkartılan Statüsü açısından değerlendirilecek olursa TFF’nin kamusal niteliğinin ağır bastığı
             görülmektedir. Konunun detaylarına, Kamu Denetçiliği Kurumunun 31/03/2017 tarih ve E.2734
             sayılı Kararında ayrıntılı bir şekilde yer verilmiş olmakla birlikte, yine 14.3. no’lu paragrafta yer
             verilen Kurumumuz yazısında; “TFF’nin kanunla kurulmuş bir yapı olması ve kanuni
             ayrıcalıklardan yararlandığı…” ifade edilerek Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015
             tarihli ve 107 sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla
             kamu gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkanı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
             niteliğinde olduğuna…” kararı hatırlatılarak Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun 3’üncü
             maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı ifade edilmiştir.
             14.5. Nitekim, burada da bir kez daha tekrar etmek gerekirse, Anayasanın 58’inci ve 59’uncu
             maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacını ve ulaşılmak istenen hedefleri ve gerekçeleri, mezkûr
             Kanun ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar, gerek TFF gerekse ilk derece hukuk
             kurullarının kaynağının Kanun olması, TFF’nin Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve
             Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) nezdinde ve diğer ilgili uluslararası müktesebata (örn;
             Avrupa Konseyi – Sporda Dopingle Mücadele Sözleşmesi) uyum ve uyma yükümlülüğü ile
             milletlerarası alanda temsil görevinin bulunması, Futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve
             düzenleme yetkisine tek başına sahip olması, buna bağlı olarak ulusal düzeyde etki doğuran, futbola
             ilişkin bağlayıcı nitelikte düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye
             yüklenilen milli ödev ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini
             kullanan tekel niteliğini haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir. Dolayısıyla,
             TFF’nin aksi yöndeki nitelemeleri ve 6328 sayılı Kanun karşısında KDK’nın bilgi ve belge
             taleplerine karşı sergilemekte olduğu tutum yasal dayanaktan yoksundur.
             15. Başvuru, hâlihazırda İBB Barbaros Hayrettin Paşa Ortaokulu’nda öğretmen olarak çalışmakta
             olan başvuranın, TFF Merkez Hakem Kurulu üyesi olarak görev yapmakta iken 15 Temmuz 2016
             darbe girişimini takiben TFF’nin bazı Kurul başkan ve üyelerinden istifa dilekçesi talep etmesi,
             başvuranın dilekçesinin kabul edilmesi ve bu süreçte çıkan haberler ile TFF resmi sitesinde yapılan
             duyurular nedeni ile başvuranın adının FETÖ/PDY ile birlikte anılması nedeniyle yaşamış olduğu
             mağduriyet ile TFF MHK Talimatının 58’inci maddesinin uygulanması talebi hakkındadır.
             16. Anayasanın 59’uncu maddesi ile spor, Türk vatandaşlarının sosyal hak ve ödevleri arasında
             düzenlenerek anayasal güvence altına alınmıştır (7 no’lu prg.). Bu kapsamda, kamu hizmeti niteliği


                    5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                    https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A5I8-HALH-8YZA kodu ile yapılabilir.
                                              6 / 10





         250   2 MART 2018, ANKARA
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255