Page 32 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 32

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

              leri ile FIFA organlarının karar ve direktiflerine ayrıca Spor Tahkim Mahkeme-
              sinin (CAS’ın) FIFA kararlarına itiraz mercii olarak verdiği kararlara uymanın
              yanı sıra işlemlerini bağımsız şekilde idare etmek ve kendi işlemlerinin FIFA
              Statüsü’nün 19’uncu maddesi kapsamında etki altına alınmamasını sağmakla
              yükümlüdürler.

              Statüde ayrıca bu yükümlülüklerin ihlali halinde, üçüncü kişilerin etkisinde-
              ki üye federasyonun kusuru bulunmaması durumunda dahi çeşitli yaptırımlar
              uygulanabileceği belirtilmektedir.  FIFA  Statüsünün  Üye Federasyonların  ve
                                            4
              Organlarının Bağımsızlığı başlıklı 19’uncu maddesinde ise üye federasyonların
              üçüncü kişilerin etkisi olmaksızın işlemlerini bağımsız şekilde idare etmekle
              yükümlü oldukları belirtilmektedir.

              UEFA Statüsünün ‘Üye Federasyonların Yükümlülükleri’ başlıklı Mükerrer
              7’inci maddesinde de benzeri bir hüküm yer almaktadır.

              Yukarıda açıklanan uluslararası gereklilikler gözetilerek TFF’nin kuruluş ka-
              nunu yıllar içerisinde çeşitli değişikliklere uğramıştır. 1988 yılında yürürlüğe
              giren 3461 Sayılı Yasa, Federasyonun “bütün faaliyet ve işlemlerini” Başbakan-
              lığın gözetimine verirken, 1992’de yürürlüğe giren 3813 Sayılı Yasa bu yetkiyi
              Spordan Sorumlu Devlet Bakanlığı’na vermiştir. 29.11.2007 tarihli ve 5719 sayı-
              lı Yasa ile yapılan değişiklikle 3813 sayılı Yasa’nın (m.31) “Bakanlığın gözetim ve
              denetimi” başlığını taşıyan hükmü tümüyle değiştirilmiş ve spordan sorumlu
              Bakana tanınan bir yetkiye yer verilmemiştir. 5894 Sayılı Yeni Yasa da TFF’nin
              merkezi idare veya ilgili bakanlıkla ilişkileri konusunda herhangi bir düzenle-
              me yoktur.
              Bununla birlikte 5894 sayılı Kanun’nun Türkiye Futbol Federasyonu’nun Görev-
              leri başlıklı 3. Maddesinin 1(f) bendinde FIFA ve UEFA’nın yetkili organları ta-
              rafından  konulan kuralların gereği  gibi  uygulanmasını sağlamak TFF’nin  gö-
              revleri arasında sayılmıştır. Türkiye Futbol Federasyonu’nun bu statüden önce
              3530 sayılı yasaya göre katma bütçeli bir kuruluş olan Beden Terbiyesi Genel
              Müdürlüğü’ne bağlı “bir teknik organ” olduğu ve “spor faaliyetlerinin denetimi ve
              düzenlemesi(nin) bir kamu hizmeti olarak bu idareye verildiği kabul ediliyordu.

              3. Violations of par. 1 (i) may also lead to sanctions, even if the third-party influence was not the
              fault of the member association concerned.
              KDK tarafından yapılan gayri-resmi çeviridir. (FIFA Statüsü Md. 14 Üye Kuruluşların yükümlü-
              lükleri.) (Üye kuruluşların aşağıda yer verilen yükümlülükleri bulunmaktadır:) ([…] (i) iş ve işlem-
              lerini bağımsız bir şekilde yönetmek ve bunların bu Statünün 19’uncu maddesi uyarınca herhangi
              bir üçüncü taraftan etkilenmemesini sağlamak. […] 2. Yukarıda bahsedilen yükümlülüklerin her-
              hangi bir üye Kuruluş tarafından ihlal edilmesi bu Statü dahilinde yaptırımlara sebebiyet verebilir.
              3. üçüncü tarafların etkisi bahse konu üye Kuruluşun hatası nedeniyle olmasa dahi, 1. maddenin
              (I) bendinin ihlali de yaptırımlara sebebiyet verebilir.)




          32   2 MART 2018, ANKARA
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37