Page 34 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 34
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
le AYM, davaya bakmakta görevli kabul edilmiş bu sebeple karşı oyda belirtilen
TFF’yi, bir kamu kurumu, Tahkim Kurulu kararlarını idari işlem kabul eden gö-
rüşe çoğunluk katılmamıştır.
Son olarak İstanbul 13. Ağır Ceza Mahkemesi’nin 2014/147 E. sayılı dosyasın-
da, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. M.
Refik Korkusuz tarafından tanzim edilen bilirkişi raporunda TFF’yi kamu kuru-
mu olarak tasvir etmenin mümkün olmadığı, yasa koyucu tarafından TFF’nin
özerk olarak tanımlanması tercih edilmişse de düzenlemelere bakıldığında
durumun özerklikten çok bağımsızlığı ifade ettiği belirtilmiştir.
Türkiye Futbol Federasyonu’nun kamu kurumu veya kamu hizmeti yürütüp
yürütmediği ile ilgili olarak 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kanunu karşısındaki
hukuki durumunun aydınlatılması hususunda, İdare Hukuku Profesörü Prof.
Dr Sait Güran’ın Hukuki Düşüncesini sunması talep edilmiş olup Prof Dr. Sait
Güran tarafından kaleme alınan 01.03.2018 tarihli Hukuksal Düşünce’nin so-
nuç kısmında aşağıdaki ifadelere yer verilmiştir. (Hukuksal Düşünce’nin bir
sureti ektedir.)
“Şu satıra kadarki açıklamalardan sonra, ne Kamu Denetçiliğinin kapsama
alanının dışında, enternasyonal bir dünyanın konusu olan “futbol”un kendi-
sini, ne de TFF’nun “futbol”u düzenlemesi, organize etmesi ve yönetmesi,
denetlemesi, yaptırım uygulaması şeklindeki faaliyetini; Kamu Denetçiliği
Kanunu madde 3, fıkra 1’in (e) bendinde tanımlanan ve bu kanunu yaparken
Yasa Koyucu tarafından amaçlanan “İdare” kavramı ve de “kamu hizmeti”
kavramı içine dahil etmeğe hukuken olanak yoktur.
Kaldı ki, aksi yöndeki bir düşünceden hareketle, Kamu Denetçiliği’nce, TFF
hakkında, mütalâa konusu sorgulama, inceleme ve işlem yapma cihetine gi-
dilmesi ihtimalinde, böyle bir durum, TFF’nin, UEFA ve FIFA’nın koyduğu ku-
rallarla yaptırımları içeren ve yeri geldiğinde uyguladığı “uluslararası fut-
bol hukukunu” ihlâl etmesi şeklinde değerlendirilebileceği gibi; TBMM’nin,
2011 yılı Anayasa değişikliğinden daha önce alıntıladığımız kelimeleriyle,
Türkiye’nin, “küresel egemen addettiği uluslararası spor hukuku kuralla-
rını iç hukukuna yansıtması taahhütlerinin” gereğini yapmaması anlamına
gelir. ”
34 2 MART 2018, ANKARA