Page 33 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 33

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

            Yukarıda bahsi geçen yasal değişiklikler sonrasında 2010 yılında, Prof. Dr.
            Sait GÜRAN’ın, Prof. Dr. Rona SEROZAN’a Armağan, 2. Ciltte yayımlanan ma-
            kalesinde şu ifadeler yer almaktadır.

            “Orijini 1923’e giden “bugünkü” TFF, kuşkusuz, bir kanun ile oluşturulmuş-
            tur. Kurucu yasa 3461 ve 3813 sayılı yasalarda belirtildiği gibi, işlemlerinde
            özel hukuk hükümlerine tabi bir tüzel kişidir. Bir tüzel kişinin varlığını bir
            kanun ile kazanmış olması, o tüzel kişiyi “mutlaka” kamu tüzel kişisi veya
            kamu kuruluşu yapmaz. Hukukumuzda, kanunla oluşmuş “özel hukuk” tü-
            zel kişileri vardır ve bunların eylem, işlem ve sözleşmelerinden çıkan uyuş-
            mazlıklar da “adli yargı”nın görev alanına girer. Kızılay ve Türk Hava Kuru-
            mu, ilk akla gelen örneklerdir.”

            “Uluslararası futbol hiyerarşik yapısının ülkesel birimi konumundaki TFF
            de, Türk İdare Teşkilâtına bağlamlı bir idari makam değildir; yasada TFF’ye
            verilmiş bir idari görev yetki de yoktur. Futbolda, bu statüdeki TFF’nin, bu
            kurallar uyarınca yürüteceği bir sportif faaliyettir; bu niteliği gereği, Türk
            İdare Hukuku kapsamında düşünülebilecek “kamu hizmeti” kavramı ve et-
            kinliği ile bir ilgisi de yoktur. Olay, futbol adlı “global” bir spor faaliyetinin,
            “kendi uluslararası yapısı içinde” ve kendi kurallarıyla icrası ve uyuşmaz-
            lıklarının da, gene kendisi tarafından çözümlenmesinden ibarettir. Futbol ve
            TFF, kaynağını, doğrudan doğruya, ulusal değil, uluslararası futbol hukuku
            düzeninden ve düzenlemelerinden almaktadır.

            Bir kez daha tekrarlayalım ki, ilk adımı 1988’de 3461 ile atılan ve 1992 yı-
            lında 3813 ile tamamlanan ve varlığını on altı sene sürdüren bu model, 5894
            ile yeniden ve vurgulanarak tescil edilmiştir; İdare Hukuku ile hiç bir ilişkisi
            yoktur.” 56

            Doktrinde Türkiye Futbol Federasyonu’nun, kamu kurumu, sui generis bir yapı
            veya özel hukuk tüzel kişisi olduğu yönünde farklı görüşler olduğu bilinmek-
            tedir.

            Kamu hizmetini tarif eden bir yasa olmadığı gibi içtihatlarda da genel geçer bir
            tarif yoktur. Sadece Yargının değişik vesilelerle belirli hizmetlerin kamu hizmeti
            olup olmadığı yönünde kararları vardır.
            Bu nedenle Türkiye Futbol Federasyonu ile ilgili yargı kararlarına bakmak ge-
            rekmektedir. 2009 yılındaki Kanun değişikliği sonrasında, 2011 yılında Anayasa
            Mahkemesi’nin vermiş olduğu ve 26.02.2011 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan
            kararda, 5894 Sayılı Kanun’un 6’ıncı maddesinin çeşitli fıkralarının iptal istemiy-

             5  Sait Güran: Türkiye Futbol Federasyonu’nun İdare Hukuku İle İlişkisi (Rona Serozan Armağanı,
             2010, Seçkin Yayıncılık-Ankara)
            6  Vurgular yazar tarafından eklenmiştir.

                                                             2 MART 2018, ANKARA  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38