Page 170 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 170

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            İzmir, Ankara, Konya, Kayseri, Osmaniye’de yaşamakta olan şehirli Suriyelilere 10.000
            adet gıda dışı malzeme dağıtımı gerçekleştirmektir.
            Ayrıca kentlerde yaşayan Suriyelilere yönelik “Kentli Mültecilerin Desteklenmesi Projesi”
            kapsamında da çalışmalar bulunmaktadır. Projenin amacı geçici koruma altına alınan
            yaklaşık 300.000 Suriyeliye ulaşarak gerekli yardımları ulaştırmaktır. Bu doğrultuda,
            İzmir, Mersin, Bursa başta olmak üzere birçok merkezde dağıtımlar gerçekleştirilmiştir.
            Şu ana kadar proje kapsamında, geçici koruma altındaki 25.000’den fazla Suriyeli aileye
            gıda kolisi, mutfak seti, hijyen seti, bebek hijyen seti ve battaniye yardımı yapılmıştır.

            Ayrıca Uluslararası Göç Örgütü (IOM) Kışlık Yardım Projesi, UNICEF Nakit Yardım
            Projesi; Welthungerhilfe (WHH) Gıda Desteği Projesi; SGDD-ASAM Suruç Acil
            Müdahale Projesi; Şanlıurfa Acil Müdahale Programı Projesi gibi faaliyetlerle ülkemizde
            bulunan Suriyelilere yönelik sosyal yardımlar sağlanmıştır.

            Diğer taraftan yapılan saha ziyaretleri ile toplantılar neticesinde sosyal yardım
            hizmetlerinde yerel sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerinin de rolünün çok büyük
            olduğu; özellikle Suriyelilerin yoğun bulundukları illerde sivil toplum kuruluşlarının
            bir  araya  gelerek platformlar  (Şanlıurfa İnsani Yardım Platformu,  Hatay  Sivil  İrade
            Platformu, Mardin-Suriye Yardımlaşma Platformu, Kilis Sivil Dayanışma Platformu
            gibi) oluşturdukları, bu şekilde yardımlarını ihtiyaç sahiplerine ulaştırdıkları bilgisi
            edinilmiştir.
            XII. Kadın ve Çocuklara Yönelik Uygulamalar

            Savaş ve  çatışmalardan en olumsuz  etkilenenlerin  başında kadın ve çocukların
            geldiğine dair 2000 yılında Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin (BMGK) kabul
            ettiği 1325 sayılı kararı takiben, 2013 yılına kadar bunu destekleyen altı karar daha
            çıkmıştır. BMGK kararlarında, kadının güçlendirilmesine yönelik koruma,  önleme
            ve karar mekanizmalarına katılımın sağlanmasının zorunluluğu vurgulanmaktadır.
            BMGK kararlarının yanı sıra  Türkiye, Kadınlara Karşı Her  Türlü Ayrımcılığın
            Önlenmesi Sözleşmesine (CEDAW) taraftır ve ulusal mevzuatında 6284 sayılı
            Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun ile koruma ve
            önleme mekanizmasını kurmuştur. Türkiye’nin uluslararası yükümlülükleri  ve  ulusal
            mevzuatı gereği, mülteci kadınların da koruma, önleme  mekanizmalarına  kolay  ve
            etkin erişiminin sağlanması ve karar alma mekanizmalarına katılımlarının sağlanması
            ve güçlendirilmeleri gerekmektedir. 153





            153 Bkz. Mültecilerle Dayanışma Derneği,  “Türkiye’de Mültecilerin Kabul Koşulları, Hak  Ve Hizmetlere
            Erişimleri”,http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/10/Turkiye-de-Multecilerin-Kabul-
            Kosullari-Hak-ve-  Hizmetlere-Erisimleri-Uydu-Kentler-Izleme-ve-Raporla.pdf  s.31;  erişim  tarihi:
            30/10/2016.


        170   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175