Page 157 - temel-haklar
P. 157

mevcudiyetini güvence altına aldığını hatırlatır. Söz konusu madde, bu ne-
            denle, sözleşmeci taraflara bu hüküm uyarınca yükümlendikleri taahhütle-
            re ne şekilde uyacakları hususunda belli bir takdir hakkı tanımış olmasına
            rağmen, Sözleşme uyarınca yapılan bir şikâyeti araştırmak ve bu
            şikâyetin sebebini ortadan kaldırmakla görevli bir ulusal maka-
            mın mevcudiyetini sağlayan bir iç hukuk yolunu gerektirmekte-
            dir.”

               33. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, (AİHM) Sejdic ve Fin-
            ci-Bosna Hersek Davası (No:27996/06 ve 34836/06) gereğince
            verdiği 22/12/2009 tarihli Büyük Daire Kararı;
               “(Biri Roman ve diğeri Yahudi) başvuranlar Parlamentonun iki organın-
            dan biri olan Halk Meclisi seçimleri ve Devlet başkanlığı için adaylıkları-
            nın engellendiğinden şikayetçi idiler. 1995 Dayton Barış Anlaşmalarının
            ardından hazırlanan Bosna Hersek Anayasasının Dibacesinde vatandaşlık
            iki kategoriye ayrılmıştı: “kurucu halklar” olarak anılan vatandaşlar (Boş-
            naklar, Hırvatlar ve Sırplar) ve “diğerleri” (Yahudiler, Romanlar, diğer ulu-
            sal azınlıklar, hangi bir etnik kökene mensup olduğunu açıklayamayanlar).
            Halk Meclisine ve Devlet Başkanlığına yalnızca bu üç kurucu halkın temsil-
            cileri seçilebilmekte, dolayısıyla etnik azınlıklar hariç tutulmakta idi.
               Halk Meclisine seçilebilme ile ilgili olarak, 1 Numaralı Protokolün 3
            üncü Maddesi ile bağlantılı olarak Sözleşmenin 14 üncü maddesi (ayrımcı-
            lık yasağı) ihlal edilmiştir.
               Devlet Başkanlığına adaylık ile ilgili olarak 12 Numaralı Protokolün 1
            inci maddesi ihlal edilmiştir.”
               34. Anayasa Mahkemesi’nin 14/07/2015 Tarihli ve 2015/6723
            Başvuru Nolu kararı;
               “… Tartışılması gereken temel husus, YSK’nın yargı yeri ve karar-
            larının da yargısal nitelikli kararlar olduğu kabul edilse dahi Anaya-
            sa’nın 79. maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi karşısında YSK
            kararlarının bireysel başvuru yoluyla Anayasa Mahkemesince incele-
            nip incelenemeyeceği sorunudur. Bu konunun aydınlatılmasında Ana-
            yasa’nın anılan hükmünde geçen “Yüksek  Seçim  Kurulunun  kararları
            aleyhine başka bir mercie başvurulamaz.” ibaresi ve 298 sayılı Kanun’un
            132. maddesinde geçen “Kurulun kararı kesindir. Aleyhine hiçbir mer-
            cie ve kanun yoluna başvurulamaz.” ibaresinin ne anlam ifade ettiğine




           152   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162