Page 157 - temel-haklar
P. 157
mevcudiyetini güvence altına aldığını hatırlatır. Söz konusu madde, bu ne-
denle, sözleşmeci taraflara bu hüküm uyarınca yükümlendikleri taahhütle-
re ne şekilde uyacakları hususunda belli bir takdir hakkı tanımış olmasına
rağmen, Sözleşme uyarınca yapılan bir şikâyeti araştırmak ve bu
şikâyetin sebebini ortadan kaldırmakla görevli bir ulusal maka-
mın mevcudiyetini sağlayan bir iç hukuk yolunu gerektirmekte-
dir.”
33. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, (AİHM) Sejdic ve Fin-
ci-Bosna Hersek Davası (No:27996/06 ve 34836/06) gereğince
verdiği 22/12/2009 tarihli Büyük Daire Kararı;
“(Biri Roman ve diğeri Yahudi) başvuranlar Parlamentonun iki organın-
dan biri olan Halk Meclisi seçimleri ve Devlet başkanlığı için adaylıkları-
nın engellendiğinden şikayetçi idiler. 1995 Dayton Barış Anlaşmalarının
ardından hazırlanan Bosna Hersek Anayasasının Dibacesinde vatandaşlık
iki kategoriye ayrılmıştı: “kurucu halklar” olarak anılan vatandaşlar (Boş-
naklar, Hırvatlar ve Sırplar) ve “diğerleri” (Yahudiler, Romanlar, diğer ulu-
sal azınlıklar, hangi bir etnik kökene mensup olduğunu açıklayamayanlar).
Halk Meclisine ve Devlet Başkanlığına yalnızca bu üç kurucu halkın temsil-
cileri seçilebilmekte, dolayısıyla etnik azınlıklar hariç tutulmakta idi.
Halk Meclisine seçilebilme ile ilgili olarak, 1 Numaralı Protokolün 3
üncü Maddesi ile bağlantılı olarak Sözleşmenin 14 üncü maddesi (ayrımcı-
lık yasağı) ihlal edilmiştir.
Devlet Başkanlığına adaylık ile ilgili olarak 12 Numaralı Protokolün 1
inci maddesi ihlal edilmiştir.”
34. Anayasa Mahkemesi’nin 14/07/2015 Tarihli ve 2015/6723
Başvuru Nolu kararı;
“… Tartışılması gereken temel husus, YSK’nın yargı yeri ve karar-
larının da yargısal nitelikli kararlar olduğu kabul edilse dahi Anaya-
sa’nın 79. maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi karşısında YSK
kararlarının bireysel başvuru yoluyla Anayasa Mahkemesince incele-
nip incelenemeyeceği sorunudur. Bu konunun aydınlatılmasında Ana-
yasa’nın anılan hükmünde geçen “Yüksek Seçim Kurulunun kararları
aleyhine başka bir mercie başvurulamaz.” ibaresi ve 298 sayılı Kanun’un
132. maddesinde geçen “Kurulun kararı kesindir. Aleyhine hiçbir mer-
cie ve kanun yoluna başvurulamaz.” ibaresinin ne anlam ifade ettiğine
152 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU