Page 159 - temel-haklar
P. 159

38. Baskıcı rejimlerden farklı olarak, demokrasilerde seçimler, ser-
            best ve bireysel oy ilkesine göre gerçekleştirilmektedir. Yani bireyler
            hür iradeleriyle ve hiç bir etki altında kalmadan oylarını kendi adla-
            rına kullanabilmektedirler.  Bireylerin iradelerini  sakatlayacak
            her türlü durum o seçimlerin demokratik olma iddiasına zarar
            verecektir. Seçimlerin “serbestliği” ilkesi, seçmenlerin, hiçbir baskı,
            şiddet, tehdit vd. zorlayıcı hallere maruz kalmadan, iradelerini hür bir
            şekilde yansıtmaları anlamına gelmektedir. “Bireysel oy” ilkesi ise bi-
            reyin, herhangi bir grup adına değil, bizzat kendi benliği adına irade-
            sini yansıtmasıdır.

               39. Serbest seçim hakkı en temel insan haklarından birisidir. Üs-
            telik bu hak, diğer birçok temel hak ve özgürlüğün kullanımını etkile-
            me gücüne sahiptir. Bunlardan birisi kamu hizmetine erişim hakkıdır.
            Zira seçimler, kamu hizmetlerinin içeriği ve sunum şekli hakkında da
            tercihlerin oylanması anlamına gelmektedir. Bir diğer açıdan seçim
            hakkı, ifade ve toplanma özgürlüğünün ayrılmaz bir parçası-
            dır. Zira seçimler, toplumsal muhalefetin, ülke yönetimi hak-
            kında tercihlerini en etkili bir şekilde yansıtmalarına imkân
            vermektedir.

               40. Serbest ve bireysel oy ilkesini ihlal eden ve seçmenin iradesine
            tesir eden çok sayıda faktör bulunmaktadır. Üstelik bu etkenlerin ta-
            mamı devlet aygıtından da kaynaklanmamaktadır. Bir başka anlatım
            ile serbest oy ilkesi, sadece devlet aygıtına bağlı kurumlar veya devlete
            mal edilebilecek eylem ve işlemler nedeni ile değil; devlet dışındaki bi-
            rey grupları ve hukuk dışı oluşumların baskısı nedeni ile de ihlal edi-
            lebilmektedir.
               41. Kamu gücünün kullanımı açısından serbest seçim hakkının
            önündeki engelleri inceleyecek olduğumuzda; devletin bu noktada
            hem negatif hem de pozitif yükümlülüklerinin bulunduğunu görmek-
            teyiz. Yani demokratik rejimler açısından bu hak devlete, hem negatif
            hem de pozitif yükümlülükler yüklemektedir. Seçimlerin genel ve
            eşit oya dayanması, gizli oylama ve açık sayım usulü ile yapıl-
            ması negatif yükümlülüklerin bazılardır. Pozitif yükümlülük-
            ler açısından ise devletin sorumluluğu, bireylerin serbest ira-
            delerinin sandığa yansımasına engel olacak bütün eksiklikler
            ve olumsuzluklar ile mücadele etmek anlamına gelmektedir.





           154   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164