Page 602 - temel-haklar
P. 602

Birleşmiş Milletler ve Avrupa Konseyinin yukarıda maruz sözleşmele-
            rinde yer alan hükümler ile Anayasanın 13 üncü maddesi hükmü bir
            arada değerlendirildiğinde, seyahat ve serbest dolaşım özgürlüğü hak-
            kında sınırlamanın hukuka uygunluğunun, aşağıda belirtilen kurallar
            dâhilinde anlaşılması gerekmektedir: 1. Sınırlama kanunla olmalıdır.
            2. Sınırlama Anayasanın ilgili maddesinde belirtilen sebeplerle olmalı-
            dır. 3. Sınırlama temel hak ve özgürlüklerin özlerine dokunmamalıdır.
            4. Sınırlama demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olmama-
            lıdır. 5. Sınırlayıcı tedbirler çağdaş özgürlükçü demokrasilerin genel ve
            evrensel niteliklerini öngören anlayışına aykırı olmamalı; bunlarla uz-
            laşılabilir olmalıdır. 6. Sınırlama “ölçülülük ilkesi” ne aykırı olmamalı-
            dır.
               Bu  açıklamalar  doğrultusunda;  Üsküdar  Kaymakamlığının
            26/10/2014 tarih ve 2014/4-1547-15  sayılı oluruna istinaden, ey-
            lemci grubun kolluk personeline saldırdığı gerekçesi ile güven-
            lik görevlileri ve eylemci grubun izole edilmesi amacı ile inşaat
            alanının bariyerlenmek sureti ile insanların erişimine kapatıl-
            ması ilke olarak hukuka aykırılık oluşturmamaktadır. Zira usu-
            lüne uygun surette yapımı devam eden bir inşaatın engellenmesine yol
            açacak surette devam eden eylemler bunu zorunlu kılmıştır. Bu du-
            rum, seyahat ve serbest dolaşım özgürlüğünün, Anayasanın 23
            üncü maddesi hükmüne, yani suç işlenmesini önlemek gerekçe-
            sine istinaden hukuka uygun surette tesis edilmiş bir işlem ve
            tedbirdir.
               22. Validebağ Korusunun yanında yapılmakta olan cami inşaatı ile
            ilgili, aralarında başvurucu ... üyesi avukatların da olduğu çok sayıda
            kişi tarafından, İstanbul 7. İdare Mahkemesinde 4, İstanbul  8. İdare
            Mahkemesinde 2, İstanbul 5. İdare Mahkemesinde 2 ve   İstanbul 2.
            İdare Mahkemesinde 1 olmak üzere toplam 9 adet dava açıldığı, Bu
            davalardan sadece İstanbul 7. İdare Mahkemesinin 2013/1518 esas
            numaralı dosyada, “davalı idarenin ara karara cevabı alı(nı)ncaya ka-
            dar ve yeni bir karar verilinceye kadar dava konusu işlemin (İstanbul
            İli Üsküdar İlçesi Altunizade Mahallesi, 165 pafta, 1313 ada, 178 par-
            selle ilgili 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planının Tadilatı) yürütülmesi-
            nin durdurulmasına” gerekçesi ile 21/10/2014 tarihinde yürütmenin
            durdurulmasına karar verildiği; ancak idarenin mahkemeye sunduğu





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  597
   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607