Page 650 - temel-haklar
P. 650

ve kredi durumuna ilişkin doğrudan veya dolayısıyla edindikle-
            ri tüm bilgi ve belgelerdir” şeklinde tanımlanmıştır (http://www.
            kgm.adalet.gov.tr/Tasariasamalari/Tbmmkms/Tbmmkom/ticarisir.
            pdf, 21/12/2015).

               21. Kısacası bankaların, 5411 sayılı Kanunun 4 üncü mad-
            desinde sayılan bankacılık faaliyetleri sonucunda öğrendiği,
            müşterilerine ilişkin her türlü bilgi ve belgeler müşteri sırrı
            kapsamında değerlendirilmektedir. (Akın EKİCİ, Bankacılık Mev-
            zuatı Kapsamında Banka ve Müşteri Sırrı, Bankacılar Dergisi S.63
            Y.2007, s.53)
               22. Söz konusu tanımlar ile 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanu-
            nu ve Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve
            Usuller Hakkında Yönetmelikte yer verilen “Kurum ve kuruluşlar ta-
            rafından gerçek veya tüzel kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan
            ticarî ve malî bilgiler, bu Kanun kapsamı dışındadır” hükmü çerçeve-
            sinde müşteri sırlarının bilgi edinme hakkı kapsamında talep
            edilebilecek veri niteliğinde olmadığı ve bu nitelikteki bilgile-
            rin üçüncü kişiler açısından bilgi edinme konusu edilemeyeceği
            açıktır.
               23. Bunun yanında, adı geçen Kanun ve Yönetmelik, tüm kamu ku-
            rum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları-
            nın faaliyetlerini kapsamakla birlikte kuruluşu, sermaye yapısı ve tabi
            olduğu mevzuat açısından değerlendirildiğinde Yapı ve Kredi Ban-
            kası A.Ş. Genel Müdürlüğü gibi bankaların, özel hukuk tüzel
            kişisi olmalarından dolayı söz konusu Bankanın ve faaliyetle-
            rinin de 4982 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilemeyeceği
            anlaşılmaktadır.

               24. Diğer taraftan, 19/03/1969 tarihli Avukatlık Kanunu’nun 2 nci
            maddesinde bankaların, avukatlara görevlerinin yerine getirilmesinde
            yardımcı olmak zorunda olduğu,  Kanunlarındaki özel hükümler
            saklı kalmak kaydıyla, bankaların avukatın gerek duyduğu bilgi ve
            belgeleri incelemesine sunmakla yükümlü olduğu belirtilmiştir. “Müş-
            teri sırrı niteliğindeki bilgilerin istenmesi” 12/01/2011 tarihli 6100
            sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 74 üncü maddesinde belirti-
            len özel yetki verilmesini gerektiren hallerden olmasa da, özel Kanun
            olan 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  645
   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655