Page 649 - temel-haklar
P. 649

nüfus kayıt örneğini alabileceğinin açıkça gösterilmesini rica
            ederim.” ifadelerine yer verilmiştir. (http://portal.tnb.org.tr/Sayfa-
            lar/GenelYazilar.aspx/ 26/11/2015)
               C. Kamu Denetçisi Mehmet ELKATMIŞ’ın Kamu Başdenetçi-
            sine Önerisi 17.Şikayetin reddi gerektiği yönünde öneride bulunul-
            muştur.

               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme

               18.Şikayet başvurucusu 4 numaralı paragrafta açıklandığı
            üzere, müvekkilinin Yapı ve Kredi Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğün-
            den aldığı krediye ilişkin bilgilerin müşteri sırrı niteliğinde olduğu
            ve sunulan vekaletnamede bu konuda özel yetkisinin bulunma-
            dığı gerekçesiyle verilmemesi nedeniyle konuya ilişkin tavsiye kararı
            verilmesini talep etmektedir.

               19. Kişisel veri niteliğindeki sırların korunmasının temeli Anaya-
            samızda yer almakla birlikte sır ve müşteri sırrı kavramlarının tanımı-
            na meri mevzuatımızda yer verilmemiştir. Dr. Yaşar ALICI’ya göre,
            “Sır, herkes tarafından bilinmeyen ve açıklanması ilgilisinin haklarına
            ve menfaatine zarar verebilecek bilgiler olarak; müşteri sırrı, ban-
            kacılık faaliyetleri kapsamında bankayla herhangi bir şekil-
            de hukuki ilişki kuran ya da kurmak üzere başvuran kişilerin
            iktisadi, mali, ticari ve mesleki durumları hakkında bankanın
            edindiği her türlü bilgiler ile bu kişilerin yararlandıkları ya da
            yararlanmak istedikleri bankacılık hizmetlerine ya da kurulan
            hukuki ilişkiye ait bilgiler” olarak tanımlanmaktadır (Bankacılık
            Kanunu Şerhi, Beta Yayınları, İstanbul 2007, s. 790-791). Prof. Dr.
            Seza REİSOĞLU da müşteri sırrının en geniş anlamı ile değer-
            lendirilmesi gerektiğini belirterek bankanın müşteri ile olan iliş-
            kisinde ve bankacılık işlemleri çerçevesinde müşteriyle yaptığı işlem-
            lerden müşteri sırrının doğduğunu belirtmektedir (Bankacılık Kanu-
            nu Şerhi, Cilt II, Ankara, 2007, s.993).
               20. Ticari Sır, Banka Sırrı ve Müşteri Sırrı Hakkında Kanun
            Tasarısı’nda ise “Müşteri sırrı: Ticarî işletme ve şirketlerin, ban-
            kaların, sigorta şirketlerinin, sermaye piyasasında ve malî piyasalarda
            faaliyet gösteren aracı kurumların, kendi faaliyet alanlarıyla ilgili ola-
            rak müşteriyle ilişkilerinde, müşterinin şahsî, iktisadî, malî, nakit



           644   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654