Page 649 - temel-haklar
P. 649
nüfus kayıt örneğini alabileceğinin açıkça gösterilmesini rica
ederim.” ifadelerine yer verilmiştir. (http://portal.tnb.org.tr/Sayfa-
lar/GenelYazilar.aspx/ 26/11/2015)
C. Kamu Denetçisi Mehmet ELKATMIŞ’ın Kamu Başdenetçi-
sine Önerisi 17.Şikayetin reddi gerektiği yönünde öneride bulunul-
muştur.
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
18.Şikayet başvurucusu 4 numaralı paragrafta açıklandığı
üzere, müvekkilinin Yapı ve Kredi Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğün-
den aldığı krediye ilişkin bilgilerin müşteri sırrı niteliğinde olduğu
ve sunulan vekaletnamede bu konuda özel yetkisinin bulunma-
dığı gerekçesiyle verilmemesi nedeniyle konuya ilişkin tavsiye kararı
verilmesini talep etmektedir.
19. Kişisel veri niteliğindeki sırların korunmasının temeli Anaya-
samızda yer almakla birlikte sır ve müşteri sırrı kavramlarının tanımı-
na meri mevzuatımızda yer verilmemiştir. Dr. Yaşar ALICI’ya göre,
“Sır, herkes tarafından bilinmeyen ve açıklanması ilgilisinin haklarına
ve menfaatine zarar verebilecek bilgiler olarak; müşteri sırrı, ban-
kacılık faaliyetleri kapsamında bankayla herhangi bir şekil-
de hukuki ilişki kuran ya da kurmak üzere başvuran kişilerin
iktisadi, mali, ticari ve mesleki durumları hakkında bankanın
edindiği her türlü bilgiler ile bu kişilerin yararlandıkları ya da
yararlanmak istedikleri bankacılık hizmetlerine ya da kurulan
hukuki ilişkiye ait bilgiler” olarak tanımlanmaktadır (Bankacılık
Kanunu Şerhi, Beta Yayınları, İstanbul 2007, s. 790-791). Prof. Dr.
Seza REİSOĞLU da müşteri sırrının en geniş anlamı ile değer-
lendirilmesi gerektiğini belirterek bankanın müşteri ile olan iliş-
kisinde ve bankacılık işlemleri çerçevesinde müşteriyle yaptığı işlem-
lerden müşteri sırrının doğduğunu belirtmektedir (Bankacılık Kanu-
nu Şerhi, Cilt II, Ankara, 2007, s.993).
20. Ticari Sır, Banka Sırrı ve Müşteri Sırrı Hakkında Kanun
Tasarısı’nda ise “Müşteri sırrı: Ticarî işletme ve şirketlerin, ban-
kaların, sigorta şirketlerinin, sermaye piyasasında ve malî piyasalarda
faaliyet gösteren aracı kurumların, kendi faaliyet alanlarıyla ilgili ola-
rak müşteriyle ilişkilerinde, müşterinin şahsî, iktisadî, malî, nakit
644 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU