Page 816 - temel-haklar
P. 816

bulunanların zirai faaliyetlerini ve meslek ve sanatlarını icra edebil-
            dikleri, zaten alanda zirai faaliyetin de sürdüğü, dolayısıyla davacının
            mülkiyetine erişiminin  ve mülkünden faydalanmasının engellenme-
            diği, görüldüğünden bu haliyle mülkiyet hakkının özünün ihlal
            edilmediği ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile Avrupa İnsan Hak-
            ları Mahkemesi kararlarına aykırı bir durumun bulunmadığı sonucuna
            ulaşıldığından davanın reddi yolundaki temyize konu kararının
            yukarıda belirtilen gerekçeyle onanmasına, oybirliğiyle karar
            vermiştir.
               C. Kamu Denetçisi Zekeriya ASLAN’ın Kamu Başdenetçisi’
            ne Önerisi
               15) Şikayet konusu taşınmaza ‘’Askeri Güvenlik Bölgesi İçinde Kal-
            maktadır.’’şerhinin kanunilik ilkesi yönünden hukuka uygun olduğu,
            şerhin konulmasının amacının bölgede yer alan birliğin gizlilik ve gü-
            venliği ile vatandaşların can ve mal güvenliğini sağlamak olduğundan
            Anayasamız ve AİHS Ek 1 no.lu protokolün 1 inci maddesinde yer alan
            kamu yararı kavramının gerçekleştiği ayrıca taşınmaz, askeri güvenlik
            bölgesi içinde kalsa bile inşaat, hafriyat, tadilatın izne tabi olarak yapı-
            labilmesi; zirai faaliyetlerin, meslek ve sanatların icra etmeninde izne
            tabi olmadan  yapılabilmesi hususları da göz önüne alındığında, giz-
            lilik ve güvenlik amacıyla konulan şerhin taşınmaza müdahale etkisi-
            nin orantılı olduğu değerlendirildiğinden şikayetin reddi yönünden
            öneri Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme
               16) Şikayet başvurucusu 3 numaralı paragrafta açıklandığı
            üzere,  taşınmazlarının tapu kaydında askeri güvenlik bölgesi şerhi
            bulunduğundan imar çalışması yapılamadığını ve şerhin kaldırılması-
            nın da Milli Savunma Bakanlığı ve 4. Kolordu Komutanlığı yazıların-
            dan mümkün olmadığı anlaşıldığından mağduriyetin giderilmesi için
            taşınmazın kamulaştırılmasını talep etmektedir.
               17) Bu kapsamda konu Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin (AİHS)
            Ek 1 no.lu protokolün 1 inci maddesi ile Anayasamızın 35 inci maddesi
            kapsamında değerlendirilecektir.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  811
   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821