Page 817 - temel-haklar
P. 817

18) Mülkiyetin korunması hakkı mutlak bir hak değildir. Bu hak
            AİHS Ek1 no.lu Protokolün 1 maddesinde açıkça öngörülmüş kısıtla-
            malara tabidir. Mal ve mülk dokunulmazlığı hakkına müdahaleye
            şu durumlarda izin verilmektedir. Kanun tarafından öngörül-
            müş olmalı, kamu yararını amaçlamalı ve demokratik bir top-
            lumda gerekli olmalı, bu her üç şartın da birlikte yerine getirilmiş
            olması gerekmektedir. Bu şartlardan birinin dahi yerine getirilmemiş
            olması sözleşmenin ihlal edildiği anlamına gelmektedir.
               Avrupa Konseyi İnsan Hakları El Kitapları, ‘’Avrupa İnsan
            Hakları Sözleşmesi ve Ek Protokollerinin Uygulanmasına İliş-
            kin Kılavuz Kitap’’ http://www.inhak.adalet.gov.tr/inhak_bil-
            gi_bankasi/el_kitaplari/mulikyet_kilavuz.pdf
               19) Bu bağlamda kanunilik ilkesi yönünden bakılırsa;  söz
            konusu taşınmazın Mühimmat Ana Depo Komutanlığı cephanelikle-
            rine 175 metre mesafede olması nedeniyle 2565 sayılı Kanun’un 20
            nci maddesi ve Uygulama Yönetmeliğinin 23 üncü maddesi mucibince
            tapu kaydına 07/06/2001 tarih 424 sayılı yevmiye ile ‘’Askeri Güven-
            lik Bölgesi İçinde Kalmaktadır.’’ şerhi işlendiği anlaşıldığından ka-
            nunilik ilkesi yönünden hukuka aykırılık söz konusu değildir.
               20) Kamu yararı yönünden;  Bireyin mülküne yapılan kanuni
            müdahalenin genel (kamu) yararı içindeki meşru bir amaca hizmet ne-
            deniyle bu işlemi haklı gösteren hukuki geçerlik nedenlerinin ileri
            sürülmesi gerekmektedir. Kaynakça. Bknz: 18. No.lu parargaf
               21) Bu meyanda, 4.2 ve 6 numaralı paragraflardan anlaşıldığı üzere
            şerhin konulmasının amacının bölgede yer alan birliğin gizlilik ve
            güvenliği ile vatandaşların can ve mal güvenliğini sağlamak olduğun-
            dan Anayasamız ve AİHS Ek 1 no.lu protokolün 1inci maddesin-
            de yer alan kamu yararı kavramının gerçekleştiği değerlendi-
            rilmektedir.

               22) Mülkiyet hakkına yapılacak müdahale nihai amaca ulaşmaya
            elverişli ve orantılı olmalıdır. Akça, Kürşat ‘’Anayasa Mahke-
            mesi Kararlarında Mülkiyet Hakkı’’ https://www.inonu.edu.
            tr/uploads/contentfile/173/files/16%20kursat%20akca.pdf.
               23) Orantılılık yönünden ise; Kanun’un 20 nci maddesinde aske-
            ri güvenlik bölgesine konu yerlerin dış sınırlarından itibaren en fazla
            dört yüz metreye kadar geçen noktaların birleştirilmesi sonucu





           812   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822