Page 109 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 109
2. GÜN
ları yok, kimlik kartları yok gittiği bu yeni ülkelerde. İstatistiklere bakacak
olursak Uluslararası Çalışma Örgütünün, 53 milyon evde çalışan, ev hizmet-
leri sağlayan kadın bu şekilde çalışıyor. O yüzden Göçmen İşçiler Komitesi
yaptığı genel yorumda şunu da belirtmiş, bu insanların genellikle ellerinde
bir belgeleri yok, yasal bir şekilde bulunmuyorlar. O yüzden göçmen işçi-
ler sözleşmesi bağlamında bunların haklarının korunması gerekiyor. Çünkü
bu iki kategori arasında bu açıdan bir ayrım yapmamak gerekiyor. Göçmen
İşçiler Sözleşmesine baktığımızda birçok ülke bu Sözleşmeyi onaylamış ve
genelde menşei ülkeler bu Sözleşmeyi onaylamış, varış ülkeleri Göçmen İş-
çiler Sözleşmesini onaylamamışlar. Bosna Hersek ve Azerbaycan haricinde,
Türkiye de tabii ki, Türkiye de hem Avrupa hem Asya ülkesi olarak sayılıyor
ve Arnavutluk bu Sözleşmeyi imzalamamış durumda, onaylamamış durum-
da. Peki, bu sorunu o zaman nasıl çözeceğiz? Çünkü bu yükümlülüğü uygu-
lamamız gerekiyor.
Diğer uluslararası mekanizmaları da kullanmak önemli oluyor. Çünkü göç-
menler ve mülteciler söz konusu olduğunda ülkelerin yükümlülükleri yerine
getirip getirmediğini ancak bu şekilde kontrol edebiliyoruz. Örneğin TETAV
Anlaşmasına baktığımızda kadın ayrımcılığının önlenmesi söz konusu. KET
Sözleşmesine yani işkenceye karşı sözleşmeye baktığımızda, yine Sivil ve
Medeni Haklar Sözleşmesine baktığımızda bunları sağlamamız gerekiyor.
Şimdi de sizin dikkatinizi başka bir konuya çekmek istiyorum. Bizler yani
Ombudsmanlar açısından, başka bir şekilde ifade edilirse izleme süreci çok
önemlidir. Bu sadece reaktif olmamalıdır yani sadece şikayetleri almamız
gerekmiyor aynı zamanda araştırma yapmamız lazım, soruşturma yapma-
mız lazım ve insanların neden bizim ülkemize geliyorlar veya ekonomik,
sosyal, kültürel haklar nelerdir bunları belirlememiz gerekiyor. Çünkü bizler
aslında devlet değiliz, biz bir iletişim aracıyız, devlet ve vatandaşlar arasında
iletişimi sağlamalıyız ve insanların ihtiyaçlarını belirlememiz gerekiyor ve bu
bilgiyi yetkililere, devlete iletmemiz gerekiyor ve bu süreçte biz arabulucu-
yuz. Eğer ombudsman, bizim çok büyük sayıda göçmenlerimiz varsa, çok
büyük sayıda mültecimiz varsa düzenli olarak o kişilerin bulundukları yerleri
denetlememiz gerekiyor. Hakları korunuyor mu bunları denetlememiz la-
zım çünkü bu kişilerin ülkemizde bulunduğu süre boyunca vatandaşlar gibi
muamele görmeleri gerekiyor, oy süreci hariç tabii ki. Burada bizim ulusla-
rarası iyi bir sistem geliştirmemiz gerekiyor insan haklarını korumak için ve
bunun için de iyi bir mekanizma söz konusu. Uluslararası sorumlulukların
yerine getirilmesi konusunda Cenevre Sözleşmesini de göz önüne aldığı-
mızda bu durum için görevler belirlenmiş durumda. Ombudsmanın görevi
107