Page 109 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 109

2. GÜN





            ları yok, kimlik kartları yok gittiği bu yeni ülkelerde. İstatistiklere bakacak
            olursak Uluslararası Çalışma Örgütünün, 53 milyon evde çalışan, ev hizmet-
            leri sağlayan kadın bu şekilde çalışıyor. O yüzden Göçmen İşçiler Komitesi
            yaptığı genel yorumda şunu da belirtmiş, bu insanların genellikle ellerinde
            bir belgeleri yok, yasal bir şekilde bulunmuyorlar. O yüzden göçmen işçi-
            ler sözleşmesi bağlamında bunların haklarının korunması gerekiyor. Çünkü
            bu iki kategori arasında bu açıdan bir ayrım yapmamak gerekiyor. Göçmen
            İşçiler Sözleşmesine baktığımızda birçok ülke bu Sözleşmeyi onaylamış ve
            genelde menşei ülkeler bu Sözleşmeyi onaylamış, varış ülkeleri Göçmen İş-
            çiler Sözleşmesini onaylamamışlar. Bosna Hersek ve Azerbaycan haricinde,
            Türkiye de tabii ki, Türkiye de hem Avrupa hem Asya ülkesi olarak sayılıyor
            ve Arnavutluk bu Sözleşmeyi imzalamamış durumda, onaylamamış durum-
            da. Peki, bu sorunu o zaman nasıl çözeceğiz? Çünkü bu yükümlülüğü uygu-
            lamamız gerekiyor.
            Diğer uluslararası mekanizmaları da kullanmak önemli oluyor. Çünkü göç-
            menler ve mülteciler söz konusu olduğunda ülkelerin yükümlülükleri yerine
            getirip getirmediğini ancak bu şekilde kontrol edebiliyoruz. Örneğin TETAV
            Anlaşmasına baktığımızda kadın ayrımcılığının önlenmesi söz konusu. KET
            Sözleşmesine yani işkenceye karşı sözleşmeye baktığımızda, yine Sivil ve
            Medeni Haklar Sözleşmesine baktığımızda bunları sağlamamız gerekiyor.

            Şimdi de sizin dikkatinizi başka bir konuya çekmek istiyorum. Bizler yani
            Ombudsmanlar açısından, başka bir şekilde ifade edilirse izleme süreci çok
            önemlidir. Bu sadece reaktif olmamalıdır yani sadece şikayetleri almamız
            gerekmiyor aynı zamanda araştırma yapmamız lazım, soruşturma yapma-
            mız  lazım  ve  insanların  neden  bizim  ülkemize  geliyorlar  veya  ekonomik,
            sosyal, kültürel haklar nelerdir bunları belirlememiz gerekiyor. Çünkü bizler
            aslında devlet değiliz, biz bir iletişim aracıyız, devlet ve vatandaşlar arasında
            iletişimi sağlamalıyız ve insanların ihtiyaçlarını belirlememiz gerekiyor ve bu
            bilgiyi yetkililere, devlete iletmemiz gerekiyor ve bu süreçte biz arabulucu-
            yuz. Eğer ombudsman, bizim çok büyük sayıda göçmenlerimiz varsa, çok
            büyük sayıda mültecimiz varsa düzenli olarak o kişilerin bulundukları yerleri
            denetlememiz gerekiyor. Hakları korunuyor mu bunları denetlememiz la-
            zım çünkü bu kişilerin ülkemizde bulunduğu süre boyunca vatandaşlar gibi
            muamele görmeleri gerekiyor, oy süreci hariç tabii ki. Burada bizim ulusla-
            rarası iyi bir sistem geliştirmemiz gerekiyor insan haklarını korumak için ve
            bunun için de iyi bir mekanizma söz konusu. Uluslararası sorumlulukların
            yerine getirilmesi konusunda Cenevre Sözleşmesini de göz önüne aldığı-
            mızda bu durum için görevler belirlenmiş durumda. Ombudsmanın görevi


                                                                       107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114