Page 122 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 122

2. GÜN





                  ları, temel hizmetlere erişimleri olmadığı görülebilir. Genel Müdürlük olarak
                  çocuğun  yüksek  yararını  gözetmek  başlıca  önceliklerimizdendir.  Örneğin
                  Mevzuatımıza göre refakatçisiz çocuklar kesinlikle geri gönderme merkez-
                  lerinde tutulmamakta, çocuğun görüşü alınarak Aile ve Sosyal Politikalar
                  Bakanlığı tarafından ya Sevgi Evlerine veya koruyucu ailenin yanına yerleşti-
                  rilmektedir. Bir örnek daha vermek gerekirse Avrupa ile varmış olduğumuz
                  18 Mart Mutabakatı kapsamında Yunanistan’dan geri aldığımız kişiler ara-
                  sından 18 yaş altı refakatçisiz çocuklar çıkması halinde biz bunları ivedilikle
                  Aile  ve  Sosyal  Politikalar  Bakanlığının  Sevgi  Evlerine  yerleştirip,  buradan
                  takip etmeye devam ediyoruz.
                  Buna benzer örnekleri çoğaltmak mümkün. Bir örnek daha müsaadenizle
                  vereyim. Irak’tan gelen iltica başvurusunda bulunan bir bey, erkek ve yanın-
                  da iki kız çocuğuyla ilgili bir örnek bu, halihazırda yaşadığımız bir örnek. Ço-
                  cuklarla beraber geldiklerinde bizim arkadaşlarımız iltica başvurusunu alır-
                  ken şüphelenmişler ve kız çocuklarının kendisine ait olmadığını anlamışlar.
                  Kız çocuklarının Yezidi (Ezidi) olduğu bizim tarafımızdan anlaşılıyor. Baba
                  ile alakalı yakalama işlemini hemen gerçekleştirdik, kız çocuklarını da Aile
                  ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile görüşerek onları Sevgi Evlerine yerleştirdik
                  ve şu an prosedürleri takip ediyoruz. Uluslararası koruma, iltica süreçlerini
                  Irak’taki ailelerin durumunu vesaireyi bütün bu prosedürler çerçevesinde
                  takip ettiğimizi ifade ederek bir başka örneği de sizlerle paylaşmak istedim.
                  Bu örneklerden de görüleceği üzere tüm aktörlerin yer aldığı adil ve sür-
                  dürülebilir ortak sığınma politikasının oluşturulması ve hassas durumdaki
                  mültecilere  pozitif  ayrımcılık  sağlanması  zorunludur.  Ülkemizde  Suriye-
                  liler  dışında  uluslararası  koruma  başvuru  ve  statü  sahibi  161  bin  kişinin
                  %68’ini kadın ve çocuklar oluşturmaktadır. Geçici koruma altında bulunan
                  2,9 milyon Suriyelinin ise %70’ini kadın ve çocuklar oluşturmaktadır. Ayrı-
                  ca 10 ilimizde bulunan 22 geçici barınma merkezinde yerleştirmede kadın
                  ve çocuklar önceliklidir. Bu sayılara istinaden Genel Müdürlük olarak kadın
                  ve çocuk mültecilerin gerçek problemlerini ve ihtiyaçlarını ortaya çıkaran
                  mültecilerin  yasal  hakları  konusunda  farkındalık  arttıran  yasal  çalışmalar
                  yapmaya çalışıyoruz, yapıyoruz. Bu doğrultuda Genel Müdürlüğümüzün bir
                  takım faaliyetleri konusunda size örnekler vermek istiyorum. Tabii ki kayıt
                  ve hassas gruplar içerisinde olan ve çocuk ve kadınların tespiti önceliğimiz-
                  dir. Bunların yanı sıra cinsel ve toplumsal cinsiyete karşı şiddetin önlenmesi
                  ve müdahale konularında 1400’den fazla kişiye eğitim verdiğimizi, toplum-
                  sal cinsiyet farkındalığını arttırmaya yönelik etkinlikler düzenlediğimizi, in-




                  120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127