Page 154 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 154
2. GÜN
yi yasaklamaz. İslamofobi, tamamıyla masum olan bir Müslümana terörist
denildiğinden, Avrupa’da ve Dünyada kurumsal bir ırkçılık kurumu olarak
5
kabul edilebilir. Irkçılık İslamofobiyi de kapsayan bir kavramdır. Bilindiği gibi
milli güvenlik, din hürriyetini sınırlamak için bir kriter değildir. İslamofobi-
6
ye iki farklı anlam verilebilir; İslam korkusu ve İslam’dan ürkme. İslamofobi
kavramı, bugünkü anlamında, ilk kez 1991 de kullanıldı. Batıda “Endülüs,
haçlı seferleri” gibi kavramlar önyargı oluşturmaktadır. İslamofobi, son 15
yılda daha popüler olmuştur. Bu kavramın tetiklenmesinde Huntington’ın
katkıları büyük olmuş ve “İslam=düşman” kavramı iyice oturtulmuştur.
7
Aslında Samuel Huntington’a göre İslamiyet demokrasinin de kabul ettiği
eşitlikçi ve iradeci bir dindir. Yüksek kültür biçimi, tek tanrıcılık, yönetim ah-
lakı, bireyselcilik, kutsal metinlere bağlılık, püritenizm gibi esaslara sahiptir.
Ancak O’na göre, bazı temel durumlar tartışılmalıdır. Huntingtona’a göre
8
günümüzde İslam ülkelerinde demokrasi görülememektedir. İslamofobi-
9
nin karşıtı uyum ve birlikte yaşama kavramlarıdır. İslamofobi kavramı Türk-
çeye İslam karşıtlığı olarak çevrilse de Batıdaki kullanımı bu tanımlamanın
bir adım ötesindedir. Gelecekte Müslümanların ayrımcılığa maruz kalmadan
bu kıtada yaşamlarını sürdürebilmeleri için, anahtar kelime saygı olmalıdır. 10
Batı ve İslamofobi: Batı ve özellikle Avrupa ülkeleri, İslamofobi’nın bilgi kay-
dını düzenli tutmamakta, bilgi birikimine izin vermemektedir; bu anlamda
Avrupa ve Batı, ayrım ve ırkçılığı gizlemektedir. Batılıların verdikleri bilgileri
11
çoğu zaman yararsız olup, kullanılacak gibi değildir.
Nefret söylemi: Nefret söylemi, “size burada yer yok” mesajıdır. Nefret
12
söylemi olduğunda ifade özgürlüğü kısıtlıdır.
2016, (kıs: EIR-2015), s. 6.
5
EIR-2015, s. 7.
6 European Islamofophobia Report, Enes Bayraklı-Farid Hafez (Eds), SETA, 2017, İstanbul
2017, s. 5. (kıs: EIR-2016), s. 9.
7 http://tr.wikipedia.org/wiki/Samuel_Huntington (1.11.2014).
8
Huntington, S., Üçüncü Dalga, Yirminci Yüzyıl Sonlarında Demokratlaşma, Çeviren Ergun
Özbudun, Yetkin Yayınları, Ankara 1996, s. 302.
9
Detay için bkz. Huntington (1996), s. 302-303.
10 http://www.bilgesam.org/incele/769/-avrupa’da-#. Gamze Değirmenci, “Avrupa’da İsla-
mofobi Algısı Üzerine” (1.5.2017).
11 EIR-2016, s. 8.
12 Nefret söylemi konusundaki AİHM kararları için bkz. http://www.echr.coe.int/Documents/
FS_Hate_speech_TUR.pdf (1.5.2017).
152