Page 154 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 154

2. GÜN





                  yi yasaklamaz. İslamofobi, tamamıyla masum olan bir Müslümana terörist
                  denildiğinden,  Avrupa’da ve Dünyada kurumsal bir ırkçılık kurumu olarak
                              5
                  kabul edilebilir. Irkçılık İslamofobiyi de kapsayan bir kavramdır. Bilindiği gibi
                  milli güvenlik, din hürriyetini sınırlamak için bir kriter değildir.  İslamofobi-
                                                                      6
                  ye iki farklı anlam verilebilir; İslam korkusu ve İslam’dan ürkme. İslamofobi
                  kavramı, bugünkü anlamında, ilk kez 1991 de kullanıldı. Batıda “Endülüs,
                  haçlı seferleri” gibi kavramlar önyargı oluşturmaktadır. İslamofobi, son 15
                  yılda daha popüler olmuştur. Bu kavramın tetiklenmesinde Huntington’ın
                  katkıları büyük olmuş ve “İslam=düşman” kavramı iyice oturtulmuştur.
                                                                                7
                  Aslında Samuel Huntington’a göre İslamiyet demokrasinin de kabul ettiği
                  eşitlikçi ve iradeci bir dindir. Yüksek kültür biçimi, tek tanrıcılık, yönetim ah-
                  lakı, bireyselcilik, kutsal metinlere bağlılık, püritenizm gibi esaslara sahiptir.
                  Ancak O’na göre, bazı temel durumlar tartışılmalıdır.  Huntingtona’a göre
                                                               8
                  günümüzde İslam ülkelerinde demokrasi görülememektedir.  İslamofobi-
                                                                      9
                  nin karşıtı uyum ve birlikte yaşama kavramlarıdır. İslamofobi kavramı Türk-
                  çeye İslam karşıtlığı olarak çevrilse de Batıdaki kullanımı bu tanımlamanın
                  bir adım ötesindedir. Gelecekte Müslümanların ayrımcılığa maruz kalmadan
                  bu kıtada yaşamlarını sürdürebilmeleri için, anahtar kelime saygı olmalıdır. 10
                  Batı ve İslamofobi: Batı ve özellikle Avrupa ülkeleri, İslamofobi’nın bilgi kay-
                  dını düzenli tutmamakta, bilgi birikimine izin vermemektedir; bu anlamda
                  Avrupa ve Batı, ayrım ve ırkçılığı gizlemektedir. Batılıların verdikleri bilgileri
                                                             11
                  çoğu zaman yararsız olup, kullanılacak gibi değildir.
                  Nefret  söylemi:  Nefret  söylemi,  “size  burada  yer  yok”  mesajıdır.  Nefret
                                                       12
                  söylemi olduğunda ifade özgürlüğü kısıtlıdır.


                  2016, (kıs: EIR-2015), s. 6.
                  5
                     EIR-2015, s. 7.
                  6   European Islamofophobia Report, Enes Bayraklı-Farid Hafez (Eds), SETA, 2017, İstanbul
                  2017, s. 5. (kıs: EIR-2016), s. 9.
                  7   http://tr.wikipedia.org/wiki/Samuel_Huntington (1.11.2014).
                  8
                     Huntington, S., Üçüncü Dalga, Yirminci Yüzyıl Sonlarında Demokratlaşma, Çeviren Ergun
                  Özbudun, Yetkin Yayınları, Ankara 1996, s. 302.
                  9
                     Detay için bkz. Huntington (1996), s. 302-303.
                  10   http://www.bilgesam.org/incele/769/-avrupa’da-#.  Gamze  Değirmenci,  “Avrupa’da  İsla-
                  mofobi Algısı Üzerine” (1.5.2017).
                  11   EIR-2016, s. 8.
                  12   Nefret söylemi konusundaki AİHM kararları için bkz. http://www.echr.coe.int/Documents/
                  FS_Hate_speech_TUR.pdf (1.5.2017).


                  152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159