Page 151 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 151

2. GÜN





            ilişkin olarak daha kapsamlı tartışma ve danışma süreçleri için fırsatı kullan-
            malı, özellikle hükümet dışı birlikler ve uluslararası insan hakları grupları gibi
            diğer aktörlerin de sürece dahil edilmesini sağlamalıdır.

            Mevcut hükümet sistemi göz önüne alındığı zaman, Rohingya çatışmasını
            sonlandırmanın en etkili ve hızlı yolu, askeri yönetimin bu yönde bir istek
            beyan etmesidir. 2008 yılında onaylanan Myanmar Anayasası askeri yöneti-
            me önemli bir güç vermektedir. Bu sadece ülkenin mevzuatının %25’ini ter-
            sine çevirmekle kalmadı, askeri yönetime aynı zamanda silahlı kuvvetlere
            içişleri, savunma ve sınır konularında üç önemli bakanlığın kontrolünü ver-
            di. Bir çözüm bulabilmek için sosyal grupların sesinin güçlendirmesi önemli
            olsa da, Myanmar’da sosyal gruplar diğer modern ülkelerde olduğu gibi or-
            ganize olmuş değildir. Bu gruplar değerlendirme gruplarının veya zincirleri-
            nin ajanları olarak çalışabilmektedir. Sivil toplum tarafından finanse edilen
            medyanın da rol oynaması gerekmektedir.

            Baylar ve Bayanlar, ilk eylem insani yardım ve güvenlik önerisinde bulunmak-
            tır ve bu Rakhine eyaletindeki durumun daha da kötüleşmesini önleyebilir.
            Endonezya bu ihtiyaca yönelik olarak katkı sağlamıştır. İkinci eylem, Myan-
            mar hükümeti ile yakın işbirliği içinde çalışmaktır. Bu girişimler ASEAN gibi
            bölgesel örgütlerle birlikte çalışarak siyasi konuların Rakhine eyaletinin de-
            ğerlendirilmesini  engellemesini  önlemeye  yönelik  çalışmaları  içermekte-
            dir. Myanmar hükümeti aynı zamanda üye devletlerin Myanmar ile birlikte
            ülkenin ekonomik kalkınmasına yardımcı olmaya çalışmaları önerisinde bu-
            lunmuştur ve İslam Kalkınma Bankasından da yardım olanağı değerlendiril-
            miştir. Rohingya ve Bangladeş göçmenlerinin gelmesi ile birlikte Endonezya
            göçmen konularını çözmek için üç noktayı önermektedir. Benim ele aldığım
            üç teklif, Asya bölgesinde göçmen akışının temel nedenlerini önlemeye yö-
            nelik. Menşei ülkeleri, geçiş ülkeleri ve hedef ülkeleri ile ve aynı zamanda BM
            Mülteciler Yüksek Komiserliği ve Uluslararası Göç Örgütü ile birlikte çalışarak
            insan kaçakçılığının ve göçmenliğin farklı yönlerini ele almak gerekmektedir.
            Göçmenler konusu sadece bir veya iki ülkenin sorunu değildir, bu genel bir
            sorundur ve diğer yerlerde de olmaktadır, bu uluslararası bir sorundur.
            Endonezya,  Endonezya  topraklarına  giren  1346  Rohingya  ve  Bangladeş
            göçmeni için barınak, gıda ve ilaç sağlamıştır. Bu yıl yaklaşık 12.000 göçmen
            diğer ülkelerde meslek ve yerleşme imkânı için Endonezya’da bulunuyordu.
            Şu anda Endonezya’da İran, Irak, Afganistan, Somali, Sri Lanka ve son ola-
            rak Rohingya, Myanmar’dan göçmenler ve mülteciler bulunuyor. Aslında
            Endonezya 1951 BM Mülteciler Sözleşmesini imzalayan bir taraf değil, ancak


                                                                       149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156