Page 150 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 150

2. GÜN





                  Değerli  Misafirler,  yakın  zamanda  Myanmar  Rohingya’nın  hem  güvenlik
                  hem de yaşam koşuları konusunda endişeleniyoruz. Dünya halkları özellik-
                  le de Güney Doğu Asya ülkeleri soruna biraz dikkat çekerek çözüm arayı-
                  şında olmalıdır. Ancak, Güney Doğu Asya Ülkeleri Birliği ASEAN’ın bir üyesi
                  olarak şuna inanıyorum ki, Myanmar’ın kendisi dışında ASEAN da bu soru-
                  nun çözümünden ve ASEAN ruhunun bir parçası olarak alternatif çözüm-
                  ler bulmakla sorumludur. ASEAN ekonomik, sosyal, kültürel, eğitimsel ve
                  diğer alanlarda işbirliğinin neler olabileceği ve bölgesel alanlar ve istikrarın
                  desteklenmesi konularında öneri ve tavsiyelerde bulunmaktadır. Hiç şüp-
                  hesizdir ki Myanmar’daki Rohingya halkı bizim kardeşlerimizdir ve onların
                  sesleri duyulmalıdır. Ancak şu konuda bilinçli olmalıyız ki Myanmar egemen
                  bir devlettir ve aynı zamanda ASEAN’ın güçlü bölgesel ilişkisinin bir parça-
                  sını oluşturmaktadır.
                  ASEAN bünyesindeki hükümetler, yeni bir sorun oluşturmadan soruna bir
                  çözüm bulmalıdır. Endonezya, yapıcı bir düzenle soruna yönelik bir alterna-
                  tif çözüm önerisinde bulunmaktadır. Rohingya krizinde Myanmar’ın açık bir
                  şekilde eleştirilmesinin etkili bir çözüm olmadığına inanılmaktadır. Şu anda
                  ülkeye yönelik olarak yapısal angajmanın getirilmesi için doğru bir zaman-
                  dır. Endonezya Dışişleri Bakanının açıklaması şöyle; “yapısal angajmana yar-
                  dımcı olma ruhunun daha önce olmadığı kadar net olduğunu görüyorum.” Bu
                  nedenle, konuyu ele alırken, bazı zamanlarda endişelerimizi ifade ederken,
                  aynı zamanda Myanmar Hükümeti ile yapıcı bir şekilde işbirliği yapmaya ha-
                  zır olduğumuzu da belirtiyoruz.

                  Endonezya  tarafından  öne  sürülen  yeni  yapısal  angajman  politikası  ASE-
                  AN’ın temel ekonomik endişelerinin ötesine geçerek, ele alınması gereken
                  bölgede oluşan tüm hassas siyasi konuları üstlenmesini ifade etmektedir.
                  Bu, diğer ASEAN üyeleri arasında uyumlu ve kolektif bir girişimi gerektir-
                  mektedir. Birbirimizi suçlamak ve dışlamak yerine, birbirimizle işbirliği ha-
                  linde çalışarak Myanmar’ın Rohingya’yı bir insani kriz olarak ele almasını ve
                  soruna çözüm önermesini sağlamalıyız. Yapısal angajman politikası Myan-
                  mar için yeni bir şey değildir. Bu politikanın geçen on yılda verimli bir sonuç
                  vermiş olduğunu belirtmeye gerek yok. ASEAN tarafından Myanmar konu-
                  larında kolektif bir duruş sergilendiği zaman bireysel devletlerin Myanmar
                  üzerindeki politika duruşları ikna edici ve önerici hale gelmektedir. Pozitif
                  sonuçlar arasında Myanmar’ın ASEAN’a kabul edilmesi ve ülkede demokra-
                  tikleşme yer almaktadır. Myanmar bu sorunlara tek başına hitap edemez,
                  Rakhine eyaletinde insani krizin daha da kötüleşmesini önlemek için zaman-
                  lı bir şekilde girişimde bulunulmalıdır. ASEAN üye devletleri, ilgili konulara


                  148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155