Page 504 - yargi-ozel-raporu
P. 504

Danıştay üyesi seçildikten sonra görev süresi yönünden sınır-
                      lama yapılması yoluna gidilmelidir. Bu bağlamda Raporumu-
                      zun “Yargıtay” başlıklı bölümünde ifade ettiğimiz üzere, yüksek
                      yargıdaki illegal yapı ile mücadelede üyelikte süre ve yaş sınırla-
                      ması yönünden mevzuat değişikliği yoluna gidilmesi fayda sağ-
                      layacaktır.
                      3) Gizli (yasa dışı) yapılamaya mensup oldukları delilleri ile bir-
                      likte ortaya konulan yüksek yargı üyeleriyle ilgili olarak, Yar-
                      gıtay Yüksek Disiplin Kurulu tarafından “meslekten çekilmeye
                      davet” usulüne işlerlik kazandırılması da bir çözüm önerisi olarak
                      değerlendirilmelidir. Bu bağlamda; Anayasada düzenlenen 65
                      yaşına kadar çalışmaya bağlı tazminat ve yargı ödeneği hariç
                      olmak üzere aylık, ödenek ve diğer özlük haklarından yarar-
                      landırılmak kaydıyla, gerekli soruşturma sonucu meslekte
                      kalmalarının uygun olmadığına Yargıtay’ın görevli organla-
                      rınca karar verilenlerin meslekten çekilmeye davet edilmeleri
                      bu yapı mensuplarını sistem dışına itecektir. Yine yüksek yar-
                      gıyı dizayn çabası içinde bulunan bu illegal yapı, daire başkan-
                      lığı seçimlerinde de büyük sıkıntılara neden olmaktadır. Daire
                      başkanlığı seçiminde öngörülen kanuni düzenleme nedeniyle bu
                      yapı mensubu üyeler, kendi mensuplarını veya kendine yakın ki-
                      şileri seçtirmek gibi çeşitli nedenlerle seçimleri kilitleme yoluna
                      gitmektedir. Bu konudaki sakıncaların önüne geçilebilmesi için,
                      Yargıtay daire başkanlığı seçiminde, TBMM Başkanlığı için ön-
                      görülen seçim sisteminin getirilmesi düşünülebilir. Yargıtay üye
                      sayısı azaldığında bu engellerin büyük oranda ortadan kalkabile-
                      ceği gerçeğini de göz ardı etmemek gerekir.

                      4) İllegal yapıya mensup olduğu hususunda şüphe bulunmayan
                      ancak bu konudaki zorluk nedeniyle net delillere ulaşılamayan     Bölüm 11   Yargıda Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma
                      yüksek yargı üyelerini; özlük hakları ve müktesebatları baki
                      kalmak kaydıyla ulusal ve uluslararası mevzuat, stratejik plan
                      oluşturma,  AİHM,  yerli  ve  uluslararası  mahkeme  kararları  ile
                      bu konudaki gelişmeleri takip edip Türk yargısına hizmet etmesi
                      için araştırma yapıp veri hazırlamak üzere kanunla “Yargı Strateji
                      Üst Kurulu” (bu başka bir isim ve yapılanma da olabilir) kuru-
                      labilir. Anayasanın bu duruma engel olmadığını düşünüyoruz.




                                                                         477
   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509