Page 504 - yargi-ozel-raporu
P. 504
Danıştay üyesi seçildikten sonra görev süresi yönünden sınır-
lama yapılması yoluna gidilmelidir. Bu bağlamda Raporumu-
zun “Yargıtay” başlıklı bölümünde ifade ettiğimiz üzere, yüksek
yargıdaki illegal yapı ile mücadelede üyelikte süre ve yaş sınırla-
ması yönünden mevzuat değişikliği yoluna gidilmesi fayda sağ-
layacaktır.
3) Gizli (yasa dışı) yapılamaya mensup oldukları delilleri ile bir-
likte ortaya konulan yüksek yargı üyeleriyle ilgili olarak, Yar-
gıtay Yüksek Disiplin Kurulu tarafından “meslekten çekilmeye
davet” usulüne işlerlik kazandırılması da bir çözüm önerisi olarak
değerlendirilmelidir. Bu bağlamda; Anayasada düzenlenen 65
yaşına kadar çalışmaya bağlı tazminat ve yargı ödeneği hariç
olmak üzere aylık, ödenek ve diğer özlük haklarından yarar-
landırılmak kaydıyla, gerekli soruşturma sonucu meslekte
kalmalarının uygun olmadığına Yargıtay’ın görevli organla-
rınca karar verilenlerin meslekten çekilmeye davet edilmeleri
bu yapı mensuplarını sistem dışına itecektir. Yine yüksek yar-
gıyı dizayn çabası içinde bulunan bu illegal yapı, daire başkan-
lığı seçimlerinde de büyük sıkıntılara neden olmaktadır. Daire
başkanlığı seçiminde öngörülen kanuni düzenleme nedeniyle bu
yapı mensubu üyeler, kendi mensuplarını veya kendine yakın ki-
şileri seçtirmek gibi çeşitli nedenlerle seçimleri kilitleme yoluna
gitmektedir. Bu konudaki sakıncaların önüne geçilebilmesi için,
Yargıtay daire başkanlığı seçiminde, TBMM Başkanlığı için ön-
görülen seçim sisteminin getirilmesi düşünülebilir. Yargıtay üye
sayısı azaldığında bu engellerin büyük oranda ortadan kalkabile-
ceği gerçeğini de göz ardı etmemek gerekir.
4) İllegal yapıya mensup olduğu hususunda şüphe bulunmayan
ancak bu konudaki zorluk nedeniyle net delillere ulaşılamayan Bölüm 11 Yargıda Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma
yüksek yargı üyelerini; özlük hakları ve müktesebatları baki
kalmak kaydıyla ulusal ve uluslararası mevzuat, stratejik plan
oluşturma, AİHM, yerli ve uluslararası mahkeme kararları ile
bu konudaki gelişmeleri takip edip Türk yargısına hizmet etmesi
için araştırma yapıp veri hazırlamak üzere kanunla “Yargı Strateji
Üst Kurulu” (bu başka bir isim ve yapılanma da olabilir) kuru-
labilir. Anayasanın bu duruma engel olmadığını düşünüyoruz.
477