Page 506 - yargi-ozel-raporu
P. 506

sadece genel işlem ve bürolarında çalıştırılmalarının sağlanması-
                      nın faydalı olabileceği değerlendirilmektedir.

                      8) Özellikle 2010-2014 yılları arasında gizli yapının yargı teş-
                      kilatına egemen olduğu bilinmektedir. Bu dönemlerde yapılan
                      hâkim ve savcı adaylığı sınavlarında başarılı olanların yeniden
                      soruşturmadan geçirilerek, gerekirse tekrar mülakata alınması
                      sağlanmalıdır. Nitekim Adalet Bakanlığı bu süreci başlatmış
                      ve bu hassasiyet devam etmektedir. Sonuç olarak; bu yapı men-
                      supları sistem  dışına çıkarılmadıkça  ülke yararına  kesin sonuç
                      almak mümkün değildir.
                      9) Raporumuzun HSYK ve bu bölüme ilişkin tespit-öneriler kıs-
                      mında HSYK’nın yapısının “Hâkimler Yüksek Kurulu” ve “Sav-
                      cılar Yüksek Kurulu” adı altında neden değişmesi gerektiği husu-
                      suna değinilmişti. Bu bağlamda HSYK’nın yeniden bu gizli (yasa
                      dışı) oluşumun eline geçmesinin önlenebilmesi için de anayasa
                      değişikliği yapılırken, Kurul üyelerinin önemli bir kısmının kür-
                      süden gelen hâkim ve savcılar tarafından seçilmesi uygulamasın-
                      dan vazgeçilmelidir. Bunun yerine uluslararası standartlara uy-
                      gun olarak, ülke gerçekleri ve uzlaşı kültürü gözetilerek ve millete
                      hesap verme adına Cumhurbaşkanı ve TBMM tarafından oran
                      dâhilinde yapılacak seçimlerle Kurulun oluşturulması en doğru
                      çözüm olarak görülmektedir.
                      10) Bu yapıyla mücadelede, anayasa değişikliği ile mevcut yük-
                      sek mahkemeler (Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Askeri
                      Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, Uyuşmazlık Mahke-
                      mesi), tek bir çatı örneğin “Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Mah-
                      kemesi” adı altında ve adli, idari, askeri, mali bölüm ve dai-
                      reler şeklinde yapılandırılmak suretiyle yüksek yargı görevi
                      oluşturulabilir. Bunun dünya örnekleri incelenerek ülkemize en
                      uygunu teknokratların çalışmasıyla belirlenebilir. Yukarıda belir-  Bölüm 11   Yargıda Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma
                      tildiği gibi yüksek mahkeme üyeliklerinde yaş veya görev süresi
                      yönünden sınırlama getirilerek yeni bir düzenleme yapılabilir.

                      11) Ülkemizin anayasal düzenini bozmayı hedefleyen terör örgü-
                      tü olduğuna ilişkin gizli (yasa dışı) yapılanma ile ilgili ilk derece
                      mahkemelerindeki yargılamaların bir an önce sonuçlandırılarak
                      kamu vicdanının ivedi tatmin edilmesi büyük önem taşımakta-
                      dır.




                                                                         479
   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511