Page 120 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 120
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
5.1 ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ
İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri
veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda
bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir.
Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı ülke
vatandaşları da şikâyetlerini iletebilmektedirler.
Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, doğrudan
hak ve özgürlüğü veya menfaati ihlal edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve
tüzel kişiler de başvuruda bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu konularda, bireyler
yanında dernekler ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları da idarenin denetimi
mekanizmasında aktif rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet başvurusu kanuni temsilci
veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.
Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya elden, posta, e-posta (iletisim@ombudsman.
gov.tr), faks veya elektronik başvuru sistemi yoluyla ulaştırılabilmektedir. Ayrıca
hâlihazırda açılmış bulunan İstanbul Büromuzda şikâyet başvurularının kabul
etmektedir. Ancak, faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe
asıllarının 15 gün içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi
takdirde, şikâyet başvurusu geçersiz sayılmaktadır.
“Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu”
veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
başvurulabilmektedir. Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
yapılabilmektedir. Ancak, burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna
ilişkin herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar
görülmektedir. Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle
kayıt altına aldıktan sonra şikâyet başvurusunu ve varsa eklerini en geç üç iş günü
içerisinde doğrudan Kurumumuza göndermektedirler.
Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz şikâyet bürosunca kayıt altına alınması
sonrasında İlk İnceleme, Dağıtım ve Bilgilendirme bürosunca şikâyetin konu ve
alanları belirlenerek konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir.
Kamu Denetçisi ise şikâyeti uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma
sürecini başlatmaktadır.
120 2017 YILLIK RAPOR