Page 120 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 120

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               5.1 ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ


               İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri
               veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda
               bulunabilmektedirler.  Bu çerçevede, tüm  bireyler yanında; şirketler,  sivil toplum
               kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir.
               Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı ülke
               vatandaşları da şikâyetlerini iletebilmektedirler.

               Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
               hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, doğrudan
               hak ve özgürlüğü veya menfaati ihlal edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve
               tüzel kişiler de başvuruda bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu konularda, bireyler
               yanında dernekler ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları da idarenin denetimi
               mekanizmasında aktif rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet başvurusu kanuni temsilci
               veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.

               Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya elden, posta, e-posta (iletisim@ombudsman.
               gov.tr), faks veya elektronik başvuru sistemi yoluyla ulaştırılabilmektedir. Ayrıca
               hâlihazırda açılmış bulunan İstanbul  Büromuzda şikâyet başvurularının kabul
               etmektedir. Ancak, faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe
               asıllarının 15 gün içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi
               takdirde, şikâyet başvurusu geçersiz sayılmaktadır.

               “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
               Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu”
               veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
               başvurulabilmektedir. Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
               koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
               haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
               yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.

               Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
               yapılabilmektedir. Ancak, burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna
               ilişkin herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar
               görülmektedir. Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle
               kayıt altına aldıktan sonra şikâyet başvurusunu ve varsa eklerini en geç üç iş günü
               içerisinde doğrudan Kurumumuza göndermektedirler.

               Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz şikâyet bürosunca kayıt altına alınması
               sonrasında  İlk İnceleme,  Dağıtım ve Bilgilendirme bürosunca şikâyetin konu ve
               alanları belirlenerek konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir.
               Kamu Denetçisi ise şikâyeti uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma
               sürecini başlatmaktadır.


           120  2017  YILLIK RAPOR
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125