Page 216 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 216

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


               6.4.1 Promosyon Ödemesi


               Kamu personelinin maaşlarının ödenmesi için ilgili kurumlarla anlaşan bankalar, söz
               konusu mali haklara ilişkin protokoller akdetmekte ve bu protokoller gereğince elde
               ettiği gelirler üzerinden “promosyon” adı verilen ek mali imkânları ilgili kurumlara
               sağlamaktadır. Bankaların sunduğu bu imkânların, kamu kurum-kuruluşları tarafından
               ne şekilde değerlendirileceği ve personelin bunlardan yararlanıp yararlanmayacağına
               ilişkin uygulamada yeknesaklığın bulunmayışı sebebiyle 20/07/2007 tarihli ve
               26588 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/21 sayılı Başbakanlık Genelgesi
               hazırlanmıştır. Söz konusu Genelge, bankalarla yapılacak protokollere ilişkin
               uyulması gereken genel çerçeveyi çizmiş olup promosyon ödemeleri bağlamındaki
               tereddütleri bir noktaya kadar gidermiştir. Ancak zaman içinde değişen şartlarla
               birlikte, Genelgenin 5 inci ve 4 üncü maddesinin yeniden ele alınması gerekmiş ve
               bu kapsamda söz konusu maddelerde değişiklik öngörmek üzere sırasıyla 2008/18
               sayılı ve 2010/17 sayılı Başbakanlık Genelgeleri çıkarılmıştır.
               2007/21  sayılı  Genelgenin  5'nci  maddesindeki  değişiklikle,  kamu  kurum  ve
               kuruluşlarının promosyon ödemelerini ne miktarda ve ne kadar sürede yapacaklarına
               ilişkin sınırlayıcı hüküm ortadan kaldırılmıştır. Böylece ilgili kurumların kendi öznel
               şartlarını değerlendirerek bu ödemeyi yapmaları hususunda geniş bir takdir sahası
               oluşturulmuştur. Söz konusu Genelgenin 4 üncü maddesinde yapılan değişiklikle
               de, bankadan alınacak promosyon miktarının tamamının personele dağıtılması esası
               benimsenmiş ve bu suretle promosyon bedelinin üçte birine kadarki kısmının ilgili
               kurum personelinin ihtiyaçları doğrultusunda  kullanılabileceğine ilişkin yaklaşım
               terkedilmiştir. Bu husus, promosyon bedelinin doğrudan kamu personelinin aylık veya
               ücretinin tamamlayıcı parçası olduğu gerçeğinin kabulüne işaret etmektedir. Nitekim
               Promosyon ödemeleri, Danıştay 12.  Dairesinin 23/12/2015 tarihli ve 2012/6891, E.
               2015/7140 K. sayılı kararında ve Sayıştay Temyiz Kurulunun 03/05/2011 tarihli ve
               2011/33156 sayılı kararında belirtildiği gibi ‘kamu geliri’ olarak kabul edilmemektedir.

               Bahse konu başvurulara ilişkin olarak, banka promosyonu ödenmesi taleplerinin
               kamu idarelerince reddine ilişkin işlemlerin hukuka, hakkaniyete ve eşitlik
               ilkesine uygun  olmadığı  değerlendirilerek, protokol tarihinden  sonra göreve
               başlayan personele, göreve başladığı tarih ile protokollerin geçerli olduğu son
               tarih arasındaki döneme ilişkin hesaplanacak promosyon tutarlarının ödenmesi
               ve promosyon sözleşmesi imzalanmasından sonra idarelerine açıktan veya naklen
               atanacak personelin olabileceği göz önünde bulundurularak ileride yaşanabilecek
               benzer problemlerin önüne geçilmesi amacıyla bundan sonra yapılacak protokollerde
               bu durumların göz önünde bulundurulması hususlarında şikâyet edilen idarelere çok



           216  2017  YILLIK RAPOR
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221