Page 400 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 400

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                  ◊  İşlemin geri alınması, kaldırılması, değiştirilmesi veya düzeltilmesi uygulamanın
                     düzeltilmesi,
                  ◊  Uzlaşmaya gidilmesi,

                  ◊  Tedbir alınması,

               gibi hususların bir veya bir kaçını kapsayan içerikte “tavsiye kararı” verilmektedir.
               Kurumca verilebilecek tavsiye kararlarının içeriği, anılan hususlarla sınırlı olmayıp,
               bu hususları içermeyen farklı bir tavsiye kararı da verilebilmektedir.

               Kurumumuz tavsiye kararlarında şikâyet konusu uyuşmazlığı değerlendirirken
               hukuka uygunluk denetiminin yanı sıra hakkaniyete uygunluk denetimi de yapmakta,
               idarenin  işlem, eylem,  tutum ve  davranışlarını iyi  yönetim ilkeleri açısından  da
               değerlendirmekte ve gerekli görülmesi halinde mevzuat değişikliği önerisi de
               sunmaktadır. Aşağıda yer verilen başlıklarda bu hususlar ayrı ayrı değerlendirilerek
               konuya ilişkin tavsiye kararlarından örnekler sunulmuştur.
               7.2.1 Hakkaniyete Uygunluk Denetimi


               Demokratik toplumun temel taşı niteliğinde olan, yönetenlerin kamu erkini
               kullanmaktan doğan yetkilerinin, bireylerin temel hak ve özgürlüklerinin korunması
               adına hukuk kurallarıyla sınırlanması olarak  tanımlanabilen hukuk devleti ilkesi,
               idarenin eylem ve işlemlerinin yargı denetimine tabi olmasını gerektirmektedir.
               İdarenin eylem ve işlemleri, ülkemizce de benimsenen yargı ayrılığının kabul
               edildiği Kara Avrupası Hukuk sistemlerinde bu konuda uzmanlaşmış bağımsız ve
               tarafsız idare mahkemeleri aracılığıyla denetlenmektedir. Bu konuda uzmanlaşmış
               mahkemelerce gerçekleştiren denetimin en belirgin özelliği idarenin eylem ve
               işlemlerin denetiminin hukuka uygunluk denetimi ile sınırlı olmasıdır. Nitekim bu
               husus, gerek İdari Yargılama Usulü Kanununun 2 nci maddesinin ikinci fıkrasında
               gerekse de Anayasanın 125 inci maddesinin dördüncü fıkrasında, idari yargı yetkisinin,
               idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olduğu, idari
               mahkemelerin, yerindelik denetimi yapamayacağı, yürütme görevinin kanunlarda
               gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem
               ve işlem niteliğinde veya idarenin takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı
               verilemeyeceği şeklinde ifade edilmektedir.

               Adaletin yerine getirilmesi kimi  durumlarda  yeterli olmamakta, bireyce adaletin
               yerine getirildiği hissinin oluşması da en az adaletin yerine getirilmesi kadar önem arz
               etmektedir. Bu kapsamda, idare mahkemelerince, gerçekleştirilen hukuka uygunluk
               denetimi kimi durumlarda adalet duygusunun tatmin edilmesi hususunda bireyleri


           400  2017  YILLIK RAPOR
   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405