Page 117 - kdk_yillik_rapor2018
P. 117

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 aşılandığını ve böylelikle küçük yaşta sağlıksız beslenmelerine neden olunduğunu
                 açıklanmış ve çocukların fast food tüketimine ilişkin yapılan tüm bu kampanyaların
                 gerek Çocuk Koruma, gerekse Tüketici Koruma mevzuatına aykırı olduğunu ve fast
                 food ürünlerinin yanında oyuncak verilmesinin, çocukların yiyecek içecek tercihlerinin
                 bu zararlı ürünlere kaymasına sebep olduğu iddia edilerek fast food ürünlerinin yanında
                 oyuncak vb. promosyon verilmesinin engellenmesine ilişkin tedbir alınması talep
                 edilmiştir.
                 Başvurunun inceleme ve araştırma sürecinde; konunun doğrudan muhatabı olan
                 Ticaret Bakanlığından ve konuyla ilgileri nedeniyle Sağlık Bakanlığı, Aile, Çalışma ve
                 Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığından
                 bilgi-belge talep edilmiştir.
                 Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünün
                 cevabi yazısında;  konuyla ilgili olarak, çocukları koruyucu tedbirlerin alınması
                 yönündeki Bakanlık çalışmalarının sürdürüldüğü, bu bağlamda Bakanlıkça hazırlanan
                 Yönetmelik değişikliği taslağının ilgili kurum ve kuruluşların görüşüne açıldığı, söz
                 konusu değişiklik ile mezkûr Yönetmeliğe “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalara
                 İlişkin Reklamlar” başlıklı 24/A maddesinin eklenmesinin öngörüldüğü, bu maddeyle,
                 çocuklara  yönelik  her  türlü  mecrada  ve  çocuk  programlarında  aşırı  tüketimi  tavsiye
                 edilmeyen gıdaların reklamlarının kesinlikle yapılamayacağı, bu tür gıdalarla birlikte
                 oyuncak gibi çocukların beğenilerine ve ilgi alanlarına hitap eden hediyelerin verilmesi
                 şeklinde hiçbir pazarlama yöntemi uygulanamayacağının öngörüldüğü ve bahsi geçen
                 değişikliğin Aralık 2018’de yürürlüğe girmesinin beklendiği belirtilmiştir.

                 Gelinen noktada, 28/12/2018 tarihli ve 30639 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
                 Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına
                 Dair Yönetmeliğin 4üncü maddesine göre; “Aynı Yönetmeliğe 24 üncü maddesinden
                 sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir. “Aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen
                 gıdalara ilişkin reklamlar Madde 24/A – (1) Çocuklara yönelik radyo ve televizyon
                 programlarının başında, sonunda veya program esnasında ve münhasıran çocuklara
                 yönelik tasarlanan diğer her türlü mecrada, Sağlık Bakanlığınca hazırlanan
                 gıda ve içecekler listesinin  kırmızı  kategorisinde  yer alan  aşırı tüketimi tavsiye
                 edilmeyen gıda ve içeceklerin reklamı yapılamaz. (2) Birinci fıkra kapsamı dışında
                 bu ürünlerin reklamının yapılması halinde; televizyonda ekranın alt kısmında izleyiciler
                 tarafından rahatça okunabilir akar bant şeklinde, diğer mecralarda ise mecranın yapısına
                 uygun bir şekilde ve içerisinde düzenli ve dengeli beslenmeyi teşvik eden ifadelere
                 yer veren yazılı veya sözlü uyarılarla birlikte yapılır. Hangi ürün gruplarında hangi
                 ifadelerin kullanılacağı Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir. (3) Aşırı tüketimi tavsiye
                 edilmeyen gıdaların satışını artırmaya yönelik uygulamalar kapsamında, çocuklar
                 hedef alınarak, ürünle birlikte çocukların ilgi alanlarına ve beğenilerine yönelik
                 hediyeler verilemez ve benzeri hiçbir pazarlama tekniği uygulanamaz.” şeklindeki
                 yeni düzenlemenin Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde yer



             116 2018 YILLIK RAPOR
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122