Page 117 - kdk_yillik_rapor2018
P. 117
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
aşılandığını ve böylelikle küçük yaşta sağlıksız beslenmelerine neden olunduğunu
açıklanmış ve çocukların fast food tüketimine ilişkin yapılan tüm bu kampanyaların
gerek Çocuk Koruma, gerekse Tüketici Koruma mevzuatına aykırı olduğunu ve fast
food ürünlerinin yanında oyuncak verilmesinin, çocukların yiyecek içecek tercihlerinin
bu zararlı ürünlere kaymasına sebep olduğu iddia edilerek fast food ürünlerinin yanında
oyuncak vb. promosyon verilmesinin engellenmesine ilişkin tedbir alınması talep
edilmiştir.
Başvurunun inceleme ve araştırma sürecinde; konunun doğrudan muhatabı olan
Ticaret Bakanlığından ve konuyla ilgileri nedeniyle Sağlık Bakanlığı, Aile, Çalışma ve
Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığından
bilgi-belge talep edilmiştir.
Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünün
cevabi yazısında; konuyla ilgili olarak, çocukları koruyucu tedbirlerin alınması
yönündeki Bakanlık çalışmalarının sürdürüldüğü, bu bağlamda Bakanlıkça hazırlanan
Yönetmelik değişikliği taslağının ilgili kurum ve kuruluşların görüşüne açıldığı, söz
konusu değişiklik ile mezkûr Yönetmeliğe “Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdalara
İlişkin Reklamlar” başlıklı 24/A maddesinin eklenmesinin öngörüldüğü, bu maddeyle,
çocuklara yönelik her türlü mecrada ve çocuk programlarında aşırı tüketimi tavsiye
edilmeyen gıdaların reklamlarının kesinlikle yapılamayacağı, bu tür gıdalarla birlikte
oyuncak gibi çocukların beğenilerine ve ilgi alanlarına hitap eden hediyelerin verilmesi
şeklinde hiçbir pazarlama yöntemi uygulanamayacağının öngörüldüğü ve bahsi geçen
değişikliğin Aralık 2018’de yürürlüğe girmesinin beklendiği belirtilmiştir.
Gelinen noktada, 28/12/2018 tarihli ve 30639 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Yönetmeliğin 4üncü maddesine göre; “Aynı Yönetmeliğe 24 üncü maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir. “Aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen
gıdalara ilişkin reklamlar Madde 24/A – (1) Çocuklara yönelik radyo ve televizyon
programlarının başında, sonunda veya program esnasında ve münhasıran çocuklara
yönelik tasarlanan diğer her türlü mecrada, Sağlık Bakanlığınca hazırlanan
gıda ve içecekler listesinin kırmızı kategorisinde yer alan aşırı tüketimi tavsiye
edilmeyen gıda ve içeceklerin reklamı yapılamaz. (2) Birinci fıkra kapsamı dışında
bu ürünlerin reklamının yapılması halinde; televizyonda ekranın alt kısmında izleyiciler
tarafından rahatça okunabilir akar bant şeklinde, diğer mecralarda ise mecranın yapısına
uygun bir şekilde ve içerisinde düzenli ve dengeli beslenmeyi teşvik eden ifadelere
yer veren yazılı veya sözlü uyarılarla birlikte yapılır. Hangi ürün gruplarında hangi
ifadelerin kullanılacağı Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir. (3) Aşırı tüketimi tavsiye
edilmeyen gıdaların satışını artırmaya yönelik uygulamalar kapsamında, çocuklar
hedef alınarak, ürünle birlikte çocukların ilgi alanlarına ve beğenilerine yönelik
hediyeler verilemez ve benzeri hiçbir pazarlama tekniği uygulanamaz.” şeklindeki
yeni düzenlemenin Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde yer
116 2018 YILLIK RAPOR