Page 265 - kdk_yillik_rapor2018
P. 265

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 tamamlayabilmek için mesai saatleri içinde çalıştığı yerden iki haftada bir düzenli
                 olarak izin alması da önemli bir soruna dönüşebilmektedir. Belirtilen sebeplerle,
                 mevcut sistemde “çocuğun anne babası ile düzenli bir biçimde kişisel ilişki kurma
                 ve doğrudan görüşme hakkının” icra yoluyla yerine getirilmesinde Devlet tarafından
                 gerekli tedbirlerin alındığının söylenmesine olanak bulunmamaktadır.

                 Çocuk tesliminin icra yoluyla yapılmasından kaynaklanan en önemli sorun, hiç
                 şüphesiz “çocuğun” icraya konu olmasının kendisidir. Kural olarak, “uzman” olmaksızın
                 çocuk teslimi veya çocukla kişisel ilişki kurulmasına ilişkin ilamlar yerine getirilemez.
                 Ancak, uygulamada çocuk teslimi sırasında uzman temininde sorunlar yaşandığı, bu
                 nedenle  teslimin  gerçekleşmediği  ya  da  icra  işleminin  sadece  haciz  memurları  eliyle
                 gerçekleştirildiği durumlar olduğu bilinmektedir. Bununla birlikte, uzman katılımıyla
                 da olsa icra yoluyla çocuk tesliminde çocukların örselendiğini, psikolojilerinin derinden
                 etkilendiğini vurguyla söylemek gerekir. Bu bakımdan, tanımadığı kişiler tarafından,
                 zorla bir ebeveyninin yanından alınarak diğer ebeveyne teslimini öngören icra sisteminde
                 çocuğun “üstün” yararının korunması hiçbir şekilde mümkün değildir. Çocuğun
                 “taşınır bir mal” gibi teslimini öngören icra yolunun; “çocuğun üstün yararı” ilkesi
                 ile bağdaşmayan, insani koşullara aykırı  bir uygulama olduğu değerlendirilmektedir.
                 Belirtilen sebeplerle, ilgili idarelerce incelenen bu konudaki farklı ülke uygulamaları da
                 göz önüne alınarak, ülkemizde de “kamu gücünü haiz” buluşma noktaları/çocuk teslim
                 merkezleri kurularak çocuk ile aralarında kişisel ilişki kurulacak olan tarafın aşamalı
                 olarak belli bir plan ve program dâhilinde bu merkezlerde bir araya gelebileceği ve bu
                 hususta uzmanlardan destek alarak çocukla ebeveynin sağlıklı bir iletişim kurabileceği
                 sosyal ve fiziki alt yapının kurulabileceği değerlendirilmektedir.

                 Açıklanan gerekçelerle,
                 - Çocuk tesliminin icra sisteminden çıkarılması, çocuğun birlikte yaşamayacağı
                 ebeveyni ile sürekli ve düzenli bir ilişki kurabileceği “aile buluşma noktaları/çocuk
                 teslim merkezleri” benzeri birimler ihdas edilmesi için yürütülen mevzuat çalışmalarının
                 ivedilikle tamamlanması, boşanmaların sağlıklı bir şekilde yürütülmesi amacıyla
                 “Aile Arabuluculuğu” sisteminin tartışılmasının sağlanması, velayet hakkının kötüye
                 kullanılmasının velayetin değiştirilme sebebi sayılması ve kişisel ilişki tesisini engelleyen
                 tarafa “eğitim ve danışmanlık tedbiri” verilmesi gibi içtihatlarda yer bulan konularda
                 hâkim  ve  hâkim  adaylarına  eğitim  verilmesi,  hâkimlerin  sulha  teşvik,  uzlaştırma
                 görevlerini  ve  tedbir  kararlarının  takibini  etkin bir  şekilde yapabilmeleri  amacıyla
                 sunulan adli hizmet alt yapısının güçlendirilmesi hususunda Adalet Bakanlığına,

                 - “Aile ve Boşanma Süreci Danışmanlık Hizmetlerinin” kalitesinin, etkinliğinin
                 ve yaygınlığının artırılması; boşanma aşamasındaki çiftlerin birbirlerine ve varsa
                 çocuklarına karşı hak ve yükümlülükleri konusunda bilgilendirilmelerinin zorunlu hale
                 getirilmesi, konusunda Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına,





             264 2018 YILLIK RAPOR
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270